• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • Sallisen
    kozzan skrev 2006-08-21 10:20:40 följande:
    dr pepper: när jag bodde hemma hos mina föräldrar bodde vi på nb och hade en liten uteplats, katterna pissa på dynorna titt som tätt och hoppa in på balkongen och pissa på mattan osv... jag blir arg när jag ser katter bajsa i sandlådan, min dotter ska i framtiden inte kunna leka i sandlådan för det är grannarnas katters toalett, jag tycker det är fel... har själv katt som är inne så det är absolut inte så att jag inte gillar katter...sallisen: eller hur är det fel? vems sandlåda är det? katternas eller barnens? man kan ju börja undra... fota när katterna bajsar och visa för ägaren och kräv att de plockar upp, det gjorde jag...
    Vi vet inte vems katterna är... bor på tredje våningen så det är svårt att fota så att det syns nåt på bild...

Vi ska skriva till värden om att de överlag ska upprusta lekplatsen och då ska vi kräva en sandlåda med lock eller nät på.
    Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • Duckan74

ÄlskarDante, det var ju inte så sjysst gjort av grannarna. Hade verkligen låtit min hund bajsa i hans trädgård för att visa hur otrevligt det är!

• Comedia

Tror förvisso att det finns någon regel om att man inte kan förbjuda kattägare att ha sina katter utonhus. Har ju varit jättemycket diskussioner om det här...

Tycker i vilket fall att man ska kunna kräva att kattägarna ska plocka upp efter sina djur, speciellt om det finns en sandlåda där barn leker!

• ÄlskarDante
    Comedia skrev 2006-08-21 11:18:49 följande:
    Tror förvisso att det finns någon regel om att man inte kan förbjuda kattägare att ha sina katter utonhus. Har ju varit jättemycket diskussioner om det här...Tycker i vilket fall att man ska kunna kräva att kattägarna ska plocka upp efter sina djur, speciellt om det finns en sandlåda där barn leker!
    Då måste ju samma regel gälla för hundar oxå.
  • Vargtass

Tycker det är toppen! Så skönt att slippa råttor som springer och gör bo i ens trädgårdsdynor och möss som springer i väggarna! Tack katter för att ni håller rent och håller ner populationen av gnagare... Kanon!!!

Har aldrig varit med om kattkiss på dynorna men visst en och annan kattskit i rabatten dyker väl upp. Men det är ju inte hela världen! Då finns det annat betydligt värre saker som jag lägger min energi på.

• Najzgirl

Jag hatar när kattägare inte kan se efter sina katter! Så oansvarigt! Här i vårat bostadsområde kryllar det av katter. Dom springer och gör sina behov i våra rabatter. jag tycker inte att jag ska behöva köpa en massa medel mm för att hålla ANDRAS katter borta från min gård. Har själv 2 katter som vistas ute på dagarna i rastgård (vilket vår veterinär tyckte var en utmärkt idé som fler borde ta efter) Grannkatterna springer runt rastgården och retar upp våra katter...blir vansinnig snart.  Anledningen till att jag har mina i rastgård är som jag skrev att jag själv hatar när andra katter är på min gård. Alltså håller jag mina inhägnade så att grannarna ej ska störas av dom. Sen bor vi vid en väg som trafikeras av stora timmerbilar. Vill inte att kissarna ska bli överkörda.  Dom älskar att vara i rastgården, där dom harkojor och klätterställningar att sysselsätta sig med.

• Monstermamman

Kan man inte samsas och sätta nät (typ hönsnät fast finmaskigare) över sandlådan?
    Så har vi här hemma och det funkar utmärkt.
    Jag kan förstå att man inte vill ha upp dom och ligga i utestolar och sånt men å andra sidan är jag av den åsikten att man måste kunna samsas och kompromissa.
    Djur finns det överallt, vi har tex en igelkott som bor på vår altan i en lövhög under ett träd som växer längs husväggen, han går och bajsar lite överallt så man får plocka upp det men det stör inte mej. Vi får rum här allihopa.

• kozzan

dr pepper- tyvärr så krävs fotobevis oftast idag. ägaren kanske är väldigt medgörlig så de inte behövs men vill hon ha bevis så finns det...

sannisen- smart med nät över sandlådorna, borde införas överallt

comedia- man får vara ute med en katt på samma sätt som med en hund. du ska ha full uppsikt över den och plocka upp efter den på samma sätt som man måste med en hund.
    lagtext kopierads ur lagen om tillsyn av katt och hund
    1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
    till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
    de orsakar skador eller avsevärda olägenheter

det klassas som sanitär olägenhet när en katt bajsar i sandlådan...

• ÄlskarDante

Det jag tycker e jobbigast ör att vi kan inte ha vår balong/terass dörr öppen för då kommer grannens katt o går in i vårt hus. Vi hade själv katt på prov för ett tag sen men det funkade inte då jag e SUPER allergisk. Känns inte så kul då att man av risken för att få in grannens katt inte kan vädra i sitt hus

• Fru Gustavsson

Kattägare står ofta inför ett moment 22 verkar det som. Å ena sidan får man höra att man är djurplågare som har innekatt. Å andra sidan gör man fel som låter dem gå ute.
    Alla kattägare har inte möjlighet att flytta ut på landet, och skulle det bara finnas katt hos de som bor avskilt skulle vi ha en jädra massa fler hemlösa vildkatter i landet.

Life ain't easy for a boy called Sue
Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?