• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • kozzan

kozzan:
    Varför du ska säga till? För att visa att du är vuxen kanske och inte vara lika dum tillbaka.. Frågar du grannen om du får gå ut med din hund? De finns hundägare oxå som inte är så duktiga på att plocka bajs. Trots att dom har hunden i koppel..

då är alla som släpper ut sina katter dumma? det kan jag iof hålla med om till viss del.
    jag frågar inte grannen om jag får gå ut med min hund för jag vistas inte på grannens egendom och min hund förorenar inte på grannens tomt, kissar inte på deras stolsdynor och bajsar inte i sandlådan...

ska man ha sin katt ute borde man väl fråga de som blir berörda av det?

• Majsan70

Katter har inte att göra i ett bostadsområde. Inte fritt vandranade.

Oavsett vad som händer är det aldrig kattens fel, det är alltid ägarens. O nej det är bara synd om katten om den blir överkörd. Sånt går ju att förhindra.

• reserverad

Men ni som straffar katten ifraga, det ar val helt javla fel! Den handlar pa instinkt och kan inte hjalpa vad den gor! Att ge sig pa oskyldiga djur gor mig sa forbannad att jag skulle vilja strypa de manniskor som gor det. Handgripligen. Som de personer som band fast en katts framtassar och lamnade den att do i ett dike. Vad ar det for fel pa manniskor?!

• SanniXx

skorpionen80:
    Vägrar förstå? Jag förstår precis vad du menar men vi har olika åsikter.. det handlar inte om att inte förstå..
    Med tanke på nätterna så tycker ja inte man ska ha katten ute på nätterna..

Alla ägare till utekatter är inte likadana..

• kozzan

glömde skriva att mitt sista inlägg var riktat till sannixx

• Sha

Till alla er som har problem med att er egen eller någon annans katt kissar på era grejer (kanske inte funkar i sandlådan) försök med att spruta citron på grejerna, katter gillar inte den lukten. Funkade för oss när jag var liten. Fast då var det spray som man köpte. Inte så roligt med syntetisk spray på barnsaker dock kanske.

• Zaria

Och varför skall grannarna informera om ifall katten pissar på deras saker, det är inte grannarna som valt att skaffa katt och få sina saker förstörda.
    Dessutom är inte alla grannar djurvänner även om man själv är det. En granne till mig sitter tex och skjuter soft air gun på alla katter som kommer in på hans uteplats.

Om man resonerar som att det är synd om katten att inte få gå ut så kanske man skall tänka sig för innan man skaffar sig katt, eller helt enkelt strunta i det. Trots allt är inte katt en livsnödvändighet.

• Zaria

Sha: Det funkade inte här iaf på grannars katter.
    Dock tycker inte jag det är min uppgift som innekattsägare att behöva skydda mina saker från grannars katter...Jag har inte valt att ha deras katter hos mig.

• SanniXx

kozzan:
    Det är inte ALLA kattägare som har katter som gör sånt.. Alla katter kissar inte på tomter..

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?