• kozzan

vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?

skulle vara roligt att höra hur folk resonerar kring utekatter i ett bostadsområde/villaområde...
    lagen säger att man måste ha sin hund och katt under uppsyn hela tiden vilket man omöjligt kan ha om man låter sin katt springa ute som den vill.
    är det okej att grannens katt springer omkring och bajsar i sandlådorna, sätter sig på din stolsdyna på balkongen och kissar?
    vad kan mna kräva av sina grannar som har katt?
    är det synd om ägaren om deras katt blir påkörd? vems fel är det, ägaren, föraren eller kattens?

diskutera sansat!!

• Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?
  • kozzan

jag kanske vill vara elak tillbaka... skulle jag bo på nb eller i hus och en katt va på min balkong eller tomt och jag fick tag på den skuolle jag lämna den till kommunen så får ägaren köpa tillbax den...

• SanniXx

Min katt är inte ute på nätterna, om den inte vägrat komma in..

Vissa människor måste gå ute på nätterna, med tanke på jobb..

Kan du försvara dig mot en vuxen som vill slå dig? Jag kan det inte

• vakttjejen

Jag har inget emot katter om de håller sig ute. Inte kul när andras katter går in i vårt hus.

• Annolunda

Hatar när grannarna släpper ut sina katter och de pissar ner våran barnvagn och dynor och skiter ner i sandlådan.....
    Det är inte kattens fel utan ägarna.Jag har valt att inte ha katt och därför vill jag inte ta hand om andras katters skit och tvätta barnkläder och skor.

• SanniXx

kozzan:
    Det kanske inte är de mest mogna jag hört precis, men ditt val..

Om någon tar din glass, är du lika dum tillbaka då?
    Om någon slår dig, slår du tillbaka?

jaja, jag tycker att det är att leva kvar på sandlådenivå, men alla har ju olika åsikter

• skorpionen80

Men herregud, du vägrar förstå va? Jag skrev ju att jag inte går ut själv om nätterna, just för att risken för överfall är större då. Ja, vissa måste gå ute pga jobb. Men så vitt jag vet finns det ytterst gå katter som jobbar. Ännu färre som måste gå själva till jobbet.

• Zaria

Tycker inte om katter i bostadsområden, dels för att jag inte förstår hur man tänker när man utsätter sin katt för alla risker som finns där såsom folk som bussar hundar på dem, ungar som kastar sten och ungdommar som kastar smällare och allt möjligt.

Är även trött på att plocka upp efter andras katter och inte ens kunna ha utemöbler för att nån katt promt skall kissa på dem.

Förstår att kattägare som får sina katter påkörda blir ledsna, men samtidigt så tycker jag de satt sig i det själva och tycker mest synd om katten som kanske fått plågas till döds i ett dike tex.

Kanske är hård men bor i ett bostadsområde själv och har nog både sett och hört för mycket för att nånsinn tycka det är schysst mot katten.

• SanniXx

Som kattägare vill man väl(?) självklart höra om ens katt kissar och skiter på deras saker, så man kan göra något åt de? Jag skulle oxå hata om någon katt kom och gjorde det på mina saker

• Najzgirl

SanniXx:

Om rastgården är för liten är det nästan bättre att katten är innekatt...Tyvärr ser man ju även hundgårdar som är alldeles för små...

Vi hägnade in en del av vår altan till katterna, så att dom har tak. Sen går den ut på gräsmattan också (utan tak bara nät) så dom har bra med yta att röra sig på. Om dom vill röra sig vill säga...dom är rätt lata och sover mest Dom har en massa avsatser att ligga på och bra klätter och klösmöjligheter. Anledningen till att vi valde rastgård var att hankatten vägrade att gå ut överhuvudtaget (efter en rymning på ett dygn). Troligtvis blev han skrämd för efter det gick det inte att ha honom ute i koppel ens. Han känner sig trygg i rastgården. Hade vi sett att dom vantrivdes så hade vi löst det på annat sätt.

• Åke Vilse

Så länge katten är kastrerad och inte springer omkring och ska revismarkera hela tiden så ser jag inget problem i att det finns utekatter.
    Katter springer oftast inte fram till främmande människor och mjauar ut dem så fort de får syn på dem vid tomtgränsen. Vilken syn
    Katter springer inte fram och hoppar upp med sina skitiga tassar på andra människor för att hälsa. Osv.

Igelkottarna bajsar på altanen, fåglarna skiter på utemöblerna som står under bar himmel, sandlådan blir full med björkfrön och äpplen från grannens träd osv.
    Men att bli utskälld av en okänd hund på min egen tomt accepterar jag inte!

Svar på tråden vad tycker ni om utekatter i bostadsområde?