• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • My Baby
    Ja jag ser inget hemskt med det

Det heter ju mulatt!!!!!
    ~♥♥~Stolt mamma till Felicia~♥♥~Syskonet väntas titta ut 6 April 2007~♥♥~
  • mysan82

ja jag ser inget hemskt med det. man kan ju inte gärna säga svartvitt barn . vad ska man säga då isåfall?

• gutegirl

Tydligen kommer ordet av mula, alltså en korsning av häst och åsna. Ska ha rötter till slavtiden i USA, därför anses det av en del som inte PK. Men jag personligen kallar min son för mulatt, han är ju det! Känns konstigt att säga blandat barn, halvsvart osv.

• WithoutFaith

svartvitt är mer Michael Jackson än mulatt ju

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • marina81

Tycker det låter fult..

Varför ska man ens säga nåt? Har de brun hudfärg, säg det, är de ljusbruna säga det..varför ett ord som gör dem till nåt "annorlunda"..vad säger man om en som är halv vit o halv kines t.ex.? Finns det nåt ord om den "korsningen"? Inte vad jag vet, så varför ska man ha ett ord då nån är hälften svart o hälften vit?

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • FridaE

Ser inget hemskt i det, dte heter ju så.

• Lady Lovelocks

Men snälla nån.

Snart finns det ju inga ord kvar för "det".

Vad vill fanatikerna att man ska kalla det då?

Har präktigheten ingen gräns?

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?