• kozzan

Är det okej att säga mulatt?

En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..

världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • Microlys

Halvt åsna, halvt häst heter antingen mula eller mulåsna beroende på vilken som är mamma respektive pappa... Det kallas dock ej mulatt... suck... rätt kul ändå med den kommentaren...

• Aros

Nej, jag tycker att det låter hemskt! Förstår över huvud taget inte varför vi måste benämna våra medmänniskor efter vilken färg dem har på huden. Vet att människan har ett behov av att kategorisera sin omgivning, men varför göra det i ragnskala? Är jag ute med sonen och v iträffar någon vi känner, så säger jag ju inte åt honom att "Säg hej till mulatt/negern/solariebrända/likbleka/glåmiga tjejen". Utan det är "Säg hej till tjejen/namn".

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Cinnalinna

jag trodde att "mulatt" var helt OK har aldrig sett det som ett negativt ord

Aros: är det fult att säga att nagon är "vit" ocksa...? tror man maste ha lte problem med hudfärg för att tycka att det är fult att kategorisera - finns folk som är langa, korta, tjocka, smala, vita, bruna, gula, lockiga, rakhariga etc.... bara beskrivningar - inget negativt med det tycker jag

• Kalina

Snart måste jag ha nån regelbok över vad man kan och inte kan säja.

Jaha, nu tar folk illavid sig av mulatt också,helt nytt för mig.

• Amorella

Jag skulle aldrig säga det. Jag tycker det känns lite ... förlegat. Så onödigt med allt detta kategoriserande av människor. Men jag har också noterat er tråd, ja.

• Amorella

Haha, jag var en av få som svarade "Nej jag säger hellre... ange gärna" - utan att veta vad jag hellre skulle säga!

• Ninizen

Min kompis är mulatt. Han säger det själv. Men man säger kanske inte "mulattbarn" till färgade barn. Där går gränsen.

• Salmiak73

Mulatt är inget fult att säga.
    Jag är själv mulatt
    Har då aldrig hört att det skulle vara ngt negativt med det?

• Rude Billy

Jag säger mulatt och har nu även fått en sån son är mulatt. Tycker att det är ett fint ord!

• Eolyn

Min dotter är mulatt & jag tycker inte att det är nåt fult med att säga det!! HERREGUD!!! Men om någon har nån bättre benämning på dessa människor med världens vackraste hudfärg så HIT ME!

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?