• kozzan

    Är det okej att säga mulatt?

    En person i en tråd reagera på att vi i tråden använt oss av ordet mulatt när vi pratat om våra barn som har en vit och en svart förälder. Jag har alltid tyckt att ordet mulatt är helt okej att sägá. Vad tycker ni andra? Vore kul om nån som är mulatt sa sin åsikt?

    Hoppas nu ingen tar illa upp, jag vill på inget sätt provosera..


    världens finaste tjej finns hos mig
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-16 11:37:25:
    Kopierat från tråden.

    Helt ärligt, säger ni mulattbarn???????????

    En av mina kompisar har en underbar ljusbrun liten kille men jag skulle ALDRIG kalla honom mulatt, varken till hans mamma eller någon annan. Jag tycker det låter precis lika hemskt som att kalla någon "Neger". Två ord som i vanliga fall inte existerar i mitt ordförråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?
  • mammatillpojkar

    ja det tycker jag att det är, mina brorsdöttrar är mulatter!!

  • kozzan

    zazla: personen som tyckte ordet var hemst kallade mulatter för ljusbruna. hon tyckte det var lika hemskt att säga mulatt som n....


    jessyelina: enl den personen som reagera låter det bättre att säga ljusbrun


    världens finaste tjej finns hos mig
  • Jessyelina

    men ljusbrun? ??? öh inte vill jag kallas VIT heller. inte är man ju VIT som papper o mulatter är inte ljusbruna...


    Maila mig för lösenordet kompis
  • Amora80

    Men herre guu, finns väl inget fel att säga mulatt till en person som är mulatt.. Finns inget negativt i ordet mulatt..
    Mulatt är väl fint o vara!
    Snacka om att man inte ska kunna få säga ett enda ord om färg o ras till en invandrare för att man inte ska verka för rasistisk!
    Skärpning för f*n.. *suck*

  • kozzan

    jessyelina: det tyckte jag oxå verka konstigt... det verkar inte va speciellt många som tycker det är konstigt att säga mulatt...


    världens finaste tjej finns hos mig
  • mumama

    jag ser inget hemskt i det men om nån tar illa vid sig kanske man inte säger d framför dem?
    ungefär som allt annat?

  • mami jenny

    jag tycker ite att det e fel att säga mulatt... men jag har vänner som tycker det... det betyder tydligen halv åsna halv häst, vet inte om det stämmer men det e det jag har fått höra... men det viktigaste e ju vad man själv har för avsikt när man säger mulatt

  • Microlys

    Vad ska man säga då? Som Jessyelina skriver, ingen "vit" person är ju vit som ett papper... jag är egentligen också ljusbrun i så fall... eller kanske rosa? Rosabrun? Jag vet inte... Vad ska man kalla olika hudfärger? Ska man säga afrofärgad kanske? Då är det lite svårt att veta vad man menar, det finns ju "vita" i Afrika också... kanske ska man strunta i att dela in i färger... och bara prata om människor? Det kvittar ju vilken färg man har egentligen. Men ibland behöver man ju beskriva någon person... t ex en som är "mulatt" som en del kallar det. Det är ju enkelt att bara säga "mulatt" då, men om man nu inte får det så skulle man behöva säga en hel massa ord, t ex "Ja du vet han som är lite mörkare i hyn än oss, men inte så mörk som Eddie Murphy, men han har lite krulligt hår precis som han"...

    Svårt detta... men en intressant diskussion.

Svar på tråden Är det okej att säga mulatt?