• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Anonym

En som jag känner, gjorde sin andra abort vid 13 års ålder. Hon var redan under socialtjänsten, men skulle hon behålla barnet skulle socialen självklart vara inblandad eftersom hon inte är myndig, hon kan själv inte försörja barnet och man vill se till barnets bästa. Men idag är det in i det sista förrän man tar ett barn från dennes föräldrar. Det är grunden för socialtjänsten att barnet ska få vara hos sina biologiska föräldrar så länge det bara går, eftersom det är bäst för barnet.

Henns dåvarande pojkvän, som är äldre, (men inte i hjärnan). Han är anmäld för båda gångerna och kommer att anklagas för våldtäckt. utifrån lagen om sex med minderårig. minderårig är alltså under 16 år.

Så han har begått ett brott, men det är inte säkert att han kommer att fällas för det, eftersom dem är så nära varandra i ålder. Jag vet inte hur man lagligt sett brukar tolka sådant.

• Anonym

håller med kletig85 för när man är 13 så ÄR man faktist ett barn men det är ju bara hon som kan välja om hon ska behålla barnet eller inte,en jobbig period får hon vilket som..

• Rebekah84

Ur brottsbalkens 6e kapitel
    "14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt. Lag (2005:90)."

Anonym id ID: 12943544 inlägg 8. Läs på det var jättefult att skrämma upp TS så!

• Anonym (ledsen)

Försök få 13åringen att förstå vad ett barn behöver, både känslomässigt, pengamässigt och fram för allt tidsmässigt. Hon skall förstå att det inte är en gullig docka som man kan lämna bort om man tröttnar på den.

• Anonym

Tycker att abort är fel. Om hon vill behålla det så finns ju hennes föräldrar och hans föräldrar där för att stötta och hjälpa. Sedan så vore det ju bra om föräldrarna upplyser sina barn om preventivmedel!

• Åsa

anonym-8: " Eftersom dom mognadmässigt ligger på samma "våglängd" finns inget som talar för att det är olagligt"

Du övertolkar undantaget. Olagligt är det fortfarande. Däremot kan åklagare och övrig rätt besluta att underlåta att väcka åtal respektive ogilla åtal om åldersskillnaden är ringa.
    Själv tycker jag iofs inte att åldersskillnaden mellan en trettonåring och en sextonåring är ringa (det finns trettonåringar som leker med dockor och sextonåringar som är självförsörjande i arbetslivet) men det är ju en avvägning som görs i det enskilda fallet.

Rebekah84: Anonym 8 skrev att brodern _kan_ bli dömd och inget i paragrafen du citerar säger att möjligheten inte finns. Där talas om undantag ifall det är "uppenbart" att inget övergrepp begåtts. Om det bedöms så i detta fall är inget vi kan veta säkert då vi inte har vare sig alla omständigheter eller "personlighetsprofiler" på de inblandade.

Det är lämpligt att inte uttrycka sig tvärsäkert när man faktiskt inte kan veta; lika fel att utlova straffrihet som att "skrämma upp",

• Anonym (tonårsmamm)

För att bli dömd så behöver han faktiskt också vara vuxen, dvs myndig. Du behöver inte vara oroligt att din bror blir dömd för något.
    Klart att det skulle vara bäst för alla om hon gjorde en abort. MEN det måste vara hon som bestämmer det. Det bästa är kanske att inte pressa henne till det utan göra precis tvärt om. Säga att det är bra att hon tänker behålla det men att ni bara vill hjälpa henne så att hon vet vad det är hon har bestämt. Vi den åldern så gör tonårs tjejer oftast precis tvärt om vad man säger. Jag hoppas att allt löser sig för er.

• Anonym (fel)

Åsa - läs inlägg nr 14.

• Åsa

Anonym "fel". Jag har läst paragrafen ifråga, vilket torde framgå av mitt inlägg.

Svar på tråden gravid 13-åring