• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Birgitta2

Sitter och funderar.... en 13-åring som vill behålla barnet. Hur har hon tänkt försörja den lille? Hon måste gå i skolan, och hur skall hon orka med ett barn? Är hennes föräldrar redo att ta hand om ytterligare ett barn, som de själva inte planerat? Vad händer om föräldrarna vill ha henne att abortera och hon vill behålla? Pappans föräldrar då? Är de redo att ställa upp?

Ingen kan tro att en 13-åring fixar detta själv. Det krävs massor av hjälp från familjerna och ev. från soc i form av stöd. Och vad jag kan se så är det nästan ett krav för att ett barn skall behålla sitt nyfödda barn. Att föräldrarna ställer upp alltså.

• sonica

birgitta2: vaddå krav? För att barn ska behålla sitt nyfödda barn? Så annars så tar dom barnet? det låter orimligt, och kan omöjligt vara så. I första hand så får man nog stödfamilj, och ekonomiskt bistånd.

• Anonym (Åh.)

Jag kan tala om att det fortfarande är FEMTON (15) som gäller för byxmyndighet, så jag fattar inte varför alla tjatar om sexton?
    Det står dessutom i citaten från lagen som vissa skrivit. Svårt att läsa innantill?

• Birgitta2
    sonica skrev 2006-10-02 12:41:12 följande:
    birgitta2: vaddå krav? För att barn ska behålla sitt nyfödda barn? Så annars så tar dom barnet? det låter orimligt, och kan omöjligt vara så. I första hand så får man nog stödfamilj, och ekonomiskt bistånd.
    Nej nej, du missförstod mig. Satt i egna tankar och bara skrev. Jag menar att det måste nästan vara ett krav från flickan själv att om hon behåller barnet så bör ju hennes föräldrar ställa upp. Jag menar, som förälder ställer man ju krav på sig själv. Och även om man är 13 så måste man kunna kräva av sig själv att barnet skall ha det bra, och då behöver hon sina egna föräldrars hjälp.
  • Anonym

anonym30: Läs innantill i din egen text. Det handlar inte om någon att det skulle vara lagligt för en sextonåring att ha sex med en trettonåring. Det är fortfarande brottsligt att ha sex med minderåriga. Däremot *kan* det bestämmas om åtalseftergift OM som du själv citerar "det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt". Alltså en bedömning från fall till fall.

• Anonym (....)

Vad ni än gör så tvinga henne inte till abort.
    Förklara vad som kommer behövas. Ge henne några böcker el tidningar. Tror den tjejen är ganska chockad själv.

Varför vill din bror inte ha något med henne att göra? Själv göra själv ha brukar det ju heta. Om hon väljer att behålla barnet så hoppas jag att han tar sitt ansvar som pappa. Han visste trots allt vad han gav sig in på när han hade sex med tjejen. Alla vet vad sex kan leda till. Och vet man inte det borde man nog ha bälte med nyckel till, svälja nycklen eller kasta den i sjön.

• Anonym (...)

min föredetta pojkvän, som gjorde mig gravid, blev anmäld för otukt, varesig jag ville eller inte, för att han var 16 och jag var 14. Polisen jag pratade med sa att det var obligatoriskt men att det förmodligen inte skulle bli någon vidare anmälan av det hela.

• Anonym (....)

Anonym(...): Gjorde din pojkvän dig gravid? Var inte du med i själva leken?

• Anonym (hmmm)

Man är ju bara ett litet barn själv när man är 13 år! Jag tror inte man kan tänka på vad det innebär i den åldern...skulle soc ta barnet tycker jag att föräldrarna ska få träffa sitt barn mkt och skapa band till det.
    Skulle vara fruktansvärt att bli av med sitt barn men i den åldern behöver man nog en hel del hjälp...

Svar på tråden gravid 13-åring