• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Anonym (fel)

Men, det är ju rätt uppenbart om man läser TS att det är ett par tonåringar som är tillsammans... vad skulle kunna tolkas som olagligt då?

• Anonym (tonårsmamm)

Åsa: Har du läst förarbetena också. Har man inte det kan man läsa §:en fel. Sedan så finns ju jurister till för att "vanligt" folk inte kan tolka det som står i lagen på rätt sätt.

Du behöver inte vara orolig för din bror, vi bor inte i USA.

• Åsa

fel: "Olagligheten" i sig är klar, vad det handlar om är ifall en åklagare väljer att ta upp det. Det är mycket möjligt att du har rätt i att det inte skulle ske här, men vad som är uppenbart i ett enskilt fall är inget jag skulle uttala mig tvärsäkert om som icke insatt utomstående.

tonårsmamm: Nej, jag har inte läst förarbetena, bara referat av dem. Har du? Och i så fall, om det framgår så solklart av dem som jag förstår på dig att en tonårig pojkvän absolut aldrig åtalas, varför har sådana mål nämnts i pressen?

• Anonym (anonym-8)
    Åsa skrev 2006-10-01 23:59:57 följande:
    fel: "Olagligheten" i sig är klar, vad det handlar om är ifall en åklagare väljer att ta upp det. Det är mycket möjligt att du har rätt i att det inte skulle ske här, men vad som är uppenbart i ett enskilt fall är inget jag skulle uttala mig tvärsäkert om som icke insatt utomstående.tonårsmamm: Nej, jag har inte läst förarbetena, bara referat av dem. Har du? Och i så fall, om det framgår så solklart av dem som jag förstår på dig att en tonårig pojkvän absolut aldrig åtalas, varför har sådana mål nämnts i pressen?
    Tack Åsa för att du svarade det jag ville få fram.
    Menade inte att skrämma TS, men faktum är att det är brottsligt att ha sex med ett barn (barn anses man vara om man är under 15 år)
  • Anonym

Tror inte att de händer något med en 16 årig kille som har haft sex med en 13 årig tjej. Så länge de har skett då båda har velat ha sex och att de inte handlar om tvång.
    Annars så borde måååånga 15/16 åriga killar sitta hos soc då deras flickvänner är 13/14 år.

varför skulle soc ta barnet? Skulle tro att dom kommer att hjälpa flickan till max när det tex gäller föräldra utb m.m
    Hon har säkert föräldrar oxå som hjälper till. Plus att den blivande pappan har en familj (dig och era föräldrar) som förhoppningsvis hjälper till.
    Om barnet däremot barnet far illa så görs en utredning.

• Anonym (lilla jag)

socialen blir nog inkopplad, men hur mycket dem behöver lägga sig i är ju utifrån vilket stöd tjejen får av sina anhöriga.
    Finns också boende där man vill att unga nyblivna mammor bor till en början kanske bara ett par dagar till flera veckor, för att man vill se att de knyter ann till sina barn. men det är så olika på olika orter.
    Det ska som mycket till för att barnet skall tas omhand av socialen, men eftersom flickan är omyndig, blir hennes föräldrar myndighetsutövare för bebisen också, tills det att mamman är myndig.

din bror har dock begått ett brott.. frågan av vad som sker är ju upp till myndigheterna. han är också straffmyndig (16). Men något straff tror jag inte han får, men det kan bli prick i registret och det kan han förlora på, för det är aldrig roligt att ha en prick i reg.

jag tycker det är för dålig information idag, om att det faktiskt är olagligt att ha sex med sin flickvän/pojkvän om denne är under 16 år. Det enda man får veta i skolan är att man inte får ha sex före 16 års ålder, men få nämner vad som sker om den ena är äldre och den andra är yngre.

Men lagen har undantag, och dem kan inte fälla alla tonåringar som har sex för tidigt och där åldern ändå ligger nära varandra.

Att man inte fäller alla tonåringar som har en tidig sexdebut med någon över 16 är för att det inte finns några bra grunder förrän tjejen är gravid eller att hon anmäler killen.
    En graviditet är ett bra bevis, likaså att tjejen kommer in direkt till sjukhus/polis strax efter samlag och lämnar prover. Annars faller det lätt pga ord mot ord.

(kan ju vara omvänt att killen är yngre, men vanligast är ju att det är tjejen)

• Anonym

Visserligen är hon MKT ung men finns inget som säger hon inte kan vara en mamma ändå, tycker själv personligen varken ja lr nej helt upp till henne.
    Mamma är något man är ingen ålder trots bara 13år, många mognar ju MED barnet oxå.

• Pyret 78

man skaffar inte barn för att ens föräldrar ska ta hand om det. är man vuxen nog att ha sex ska man även kunna hantera ev "olyckor" på ett moget sätt.

• sonica

Man blir ju inte i fråntagen vårdnaden pga ålder. Det vore ju makabert. Trots allt har ju barn det bäst med sina föräldrar, som omhuldar, och värnar om barnet. Naturligvis måste dom ju gå igenom en stor mognadsprocess på kort tid. De kan behöva stöd på olika sätt. Jag tycker att 13 år är oerhört ungt, och jag själv hade kanske inte fixat att bli vuxen så snabbt.

• Anonym

Faktum är att det inte är förbjudet för en 13 och en 16 åring att ha sex med varandra om båda är med på det och på ungefär samma vågläng, samma utvecklingsnivå. Dessutom är det lagligt att ha sex innan man är 16 år också... ni har ju för sjutton inte läst på! citerar inlägget från förra sidan:

Ur brottsbalkens 6e kapitel
    "14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt. Lag (2005:90)."

Svar på tråden gravid 13-åring