• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Pellinell

Annbom:
    Jag tolkar brottsbalken som att det visst är olagligt:

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.

• Anonym (Mogen)

Manson Dust
    Kan inte hålla med om att dom är mer
    mogna nu än för 10 år sedan.
    Förstår man ens vilket ansvar det innebär att
    ta hand om ett litet barn när man är 13 år?
    Inte särskilt längesedan man slutade leka med
    dockor för sjutton gubbar!
    Ursäkta uttrycket men personligen så tycker jag att barn
    ska få uppleva sin barndom.
    För att inte tala om tonårstiden som är så viktig!

• Pellinell

Jag tycker det är helt ofattbart att någon ens kan påstå att en trettonåring är mogen, det är hon naturligtvis inte, och blir heller inte av att bli mor. Tvärtom är det en tragedi för alla inblandade. Hur tror ni att barnets liv kommer att bli?

• Lilith74

Stackars barnet som är gravidt, stackars barnet som ska födas, stackars pappan som gjort sig skyldig till ett rätt grovt brott. Stackars alla inblandade!

• optimisten

Ja det var en svår sits och allt är ju så individuellt hur mogen en person är att klara av att vara mamma vid en så ung ålder. Om hon väljer att behålla barnet så är det ju jätteviktigt med all stöd hon kan få och föräldrarna kommer att få vara barnvakt mycket när det gäller skolan och sedan när hon blir äldre så att hon får behålla sin kompiskrets och umgås med vännerna och inte "bara" vara mamma.
    Om jag tänker på min tonårstid så hade jag inte klarat av att bli mamma då..
    Det är ju flickans beslut men man måste trots allt se till alla inblandades bästa och alla för och nackdelar. Vet hon vad hon vill själv dvs behålla barnet eller inte?
    Kanske det skulle vara bra om hon får prata med en psykolog?

• Pellinell

Jag hävdar att det inte spelar någon roll med individuell mognad; det resonemanget kan möjligen hålla på en artonåring, men en trettonåring är ALLTID för omogen för att klara av det. Dessutom skriver ju TS att just de här barnen är extremt omogna för sin ålder. Tyvärr, det finns bara ett alternativ. Abort!

• Anonym (hmhm)

Finns inget som säger att man som 14 år blir sämre förälder än en trettiåring, naturen har så att man mognar under graviditeten ... Ingen här ska säga att du får ha barn och du får inte ha barn... vad är ni för gudar???

• Pellinell

Men anonym hmm, kom igen! Så klart man blir en sämre förälder som 14-åring! Man är BARN när man är 14, och barn är inte bra föräldrar. Visst finns det dåliga 30-åringar också, men barn kan inte vara föräldrar!

• Lilith74

Anonymhmhm - nej, du har fel. Ingen 14-åring i Sverige kan bli en bra förälder. man är helt enkelt barn själv och kan inte ta hand om ett barn. OM TS bror med flickvän inte vill abortera kanske de kan adoptera bort barnet. Dessutom skriver ju TS att de här är omogna. Frågan är om barnet ens skulle överleva med sådana föräldrar! Vanskötsel förekommer fortfarande och barn till riktigt omogna föräldrar råkar ofta illa ut. Vad är du för Gud, Anonym hmhm som dömer ett ofött barn till ett sådant öde?

• optimisten

Nej tycker att det är fel att det bara finns ett alternativ för det går inte att resonera så heller utan det är helt upp till flickan själv.

Svar på tråden gravid 13-åring