• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Pellinell

Annbom: sanningen är inte alltid bekväm. De långa listorna på hur dåligt det är finns där av en anledning; det är dåligt. Dessutom har du vittnesmål i tåden från Anonym.
    Kom gärna med en enda - en enda! - länk på hur bra det är med tonårsgraviditeter. Tvivlar på att du kan.

Visst skall man göra det bästa av sitsen; och det är att göra abort eller adoptera bort barnet eller fixa ett fosterhem illa kvickt. Framför allt skall man inte dilla om mognad, eftersom det kanske kan göra att andra tjejer i tråden får för sig att de klarar att få barn när de är 13. INGEN trettonåring är mogen att få barn. Punkt.

• saraseal
    Pellinell skrev 2006-10-10 11:19:57 följande:
    "Där borde ju dina föälldrar tagit större ansvar för din son från början, så att inte barnet riskerade att ligga och skrika nångång."Var det inte rätt många som sade att flickan väljer själv? Föräldrarna skall inte kunna tvinga henne? Och ändå skall de behöva ta ansvar för det skrikande barnet? Nej, nu får ni ge er. Väljer man att behålla barnet får man fan i mig ta hand om det också, och det klarar inte en trettonåring. Därför skall barnet adopteras eller aborteras bort, hur sorgligt det än är.
    jag har aldrig sagt att hon ska få välja själv, men att ta ifrån något sitt egna barn mot ens vilja är ju övergrepp ovavsett hur gammal man är. Om min dotter skulle komma hem och var gravid när hon var 13 (vilket jag givetvis hoppas inte händer) så skulle jag ta på mig det ansvaret eftersom hon är MITT barn och MITT ansvar, och det var för att jag inte varit tydlig nog och uppmärksam på att hon hade sex och inte skyddade sig. Jag skulle förklara för henne vad en abort innebar och stödja henne och uppmuntra henne till det. Men OM hon verkligen inte ville göra abort så skulle jag ta ansvar för hennes barn, det är ju självklart. Jag skulle aldrif tillförlita mig på att hon skulle klara av den psykiska stressen som det innebär att ha en liten bäbis, med vakna nätter och allt vad det medför..
    Min dotter ska gå klart skolan och det är  min skyldighet att se till att hon gör det. Och bort adoption skulle inte vara ett alternativ för oss, då tar jag heldre hand om barnet till 100%
    Mvh Sälen =)
  • annbom

Anonym: Märkligt att inte din mamma fick vårdnaden om ditt barn då, det är ju den vägen som soc vanligtvis tar.
    Jag tror inte att du existerar i verkligheten, jag vet fler som fått barn mellan 14-17 och INGEN av dem har betett sig som du beskriver.

• Pellinell

Lilith 74: Jag tror Annbom syftar på sina egna minnen från sin egen tid som tonårsmamma plus att henens eget barn tydligen har upprepat det dåliga mönstret, självklart är det jobbigt att se hur dålig prognos dessa familjer har. Sorgligt men mänskligt att hon tar åt sig.

• Lilith74

Antingen kan 13-åringen fatta beslut själv och då får hon ta konsekvenserna av sitt beslut.

Eller också kan hon inte fatta beslut själv och då får någon annan fatta beslut.

Vilket väljer ni? 13-åringen kan INTE fatta beslutet att behålla barnet och sedan kräva att hennes föräldrar ska ta hand om barnet.

• annbom

saraseal: Skönt att höra att jag inte är ensam här. Precis så har vi gjort som du skulle göra

• Pellinell

Saraseal: okej, så du har ingen nedre gärns för när du tvingar ditt barn til abort? Om hon blir med barn som tioåring? nioåring? åttaåring? det händer att man får mens vid 8, en i min dotters klass har fått det och skulle teoretiskt kunna bli med barn. Men nej, det är ett övergrepp att ta ifrån någon dess barn mot dess vilja... Vilket dravel!

• saraseal
    Anonym skrev 2006-10-10 11:22:43 följande:
    SarasealJo morsan hjälpte till i börjjan. men om man e obstinat Fjortis så stöter man ibland bort den där hjälpen. Jag ville inte amma och blev skitförbannad när hon pratade om amma. Jag blev sur när hon sa att pojkens rumpa va röd för att jag inte tvätta han ordentlit. Jag blev sur för hon kom med råd om mat och kläde. Jag tog ut han i -10 utan mössa, hon sprang efter med mössan och jag spotta henne i ansiktet ocgh skrek "jävla hora låt oss vara ifred". Så ÄR MAN NÄR MAN ÄR 13-14-15. Det e naturligt att man är helt emot sina föräldrar i den åldern. Av de fem tjejer jag vet som fick barn i samma ålder, 13, 14, 15 år var alla likadana. Miss skötte ungen och ville inte ha hjälp. Man är helt enkelt omogen. Är man 16 17 kan man både ta mer ansvar själv + ta emot hjälp. Jag kommer ihåg att jag gav honom godisistället för mat. han fick magproblem. jag orkade inte gå till BVC. Mamma blev tokig och tog honom, gav h0nom välling. Jag sprang efter, skrek "din jävla tjuv ge mig mitt barn". Han blev ett vapen mot henne. De andra fem som jag vet var likadana!!! Fatta att typ 1 av 100 000 13åringar kan bli mammor. De adra är för barnslia. Till slut orka inte morsan längre utan talade men en vänina som jobbar på soc. jag fick koma på stödsamtal. det rädda både honom och mej.
    Bra att ni hittade en lösning tillslut, jag har svårt att sätta mig in i  din situation jag har nog aldrig varit en "obstinat tonåring" .. Ni kanske hade större problem sen innan i eran relation? Huvudsaken är ju hur som helst att din son fick det bra.
    Mvh Sälen =)
  • Anonym

Inte fan ville Morsan ha vårdnaden Anmnbom vad jiddrar du om? Hon är förtidspensionerad för whiplash + har bröstcancer vad skulle hon vilja ha en bebis för? finns du i verkligehetn som vet noll om tonårsmammor?

• Aaliyah

Jag tycker också att det är självklart att en 13-åring inte är mogen att ta hand om ett barn. Abort är den självklara om än sorgliga lösningen på problemet.

Svar på tråden gravid 13-åring