• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Pellinell

Då är vi tillbaks igen; optimisten. Det är inte helt upp till flickan själv. Bara genom att barnet blev till har ett brott begåtts, flickans föräldrar har försörjningsansvar för henne, hon har skolplikt, hon kommer att behöva stöd av socialen etc. Efter myndighetsdagen bestämmer man själv, inte före. Myndig är flickan om FEM år.

• optimisten

Det behöver väl inte vara så att soc tar hand om barnet om flickan har stöd hemifrån med hjälp osv.Däremot har pojken som gjort henne gravid en tuff tid framför sig med rättegång och dom för det kommer ju fram vem som gjort henne gravid. Svår sits för alla inblandade..

• Lilith74

Optimisten: Är det helt upp till flickan själv? Jag undrar det. Hon är under 18 och står alltså under sina föräldrars myndighet. Hon har blivit utsatt för våldtäkt. Vad säger lagen egentligen?

• optimisten

Pellinell:Så man har inte rätt att själv bestämma över sin kropp om man inte är myndig som nu i det här fallet om man är gravid?

• annbom

Pellinell: Det märks att du inte har någon juridisk kompetens. Det står DEN som har samlag med ett barn under 15 år. 13åringen har INTE brutit mot lagen, däremot barnets pappa. Det är faktiskt två helt olika saker.

• Lilith74

pellinell: Å andra sidan kan väl ingen (tyvärr) tvinga henne att adoptera bort barnet eller abortera barnet mot hennes vilja? Så på det sättet kan man ju hävda att hon bestämmer själv.

• Lilith74

Hoppas våldtäktsmannen får fängelse! Fy fan för att ge sig på en 13-åring, en småunge!!!

• Pellinell

Annbom: det märks att du inte läser ordentligt:

"Bara genom att barnet blev till har ett brott begåtts".
    Jag skrev inte att hon hade gjort ett brott.

• optimisten

Lilith74:Ja det var det jag ville få fram dvs att man inte kan tvinga henne att abortera barnet fast att föräldrarna vill det?Att hon haft samlag och blev gravid trots att hon är minderårig straffas ju inte hon för utan pojken som hade samlag med minderårig..?

• Anonym (hmhm)

Pellinell Hur kommer det sig då att min mormor som var 14 kunde at hand om min mammma exemplariskt? Jag tycker att folk utan erfarenheter ska hålla tyst för det är bara fördommar som kommer och andtaganden... Visst det kanske finns 14 åringar som inte är mogna , men det finns och 14 åringar som KAN ta hande om sina egna barn!!!

Svar på tråden gravid 13-åring