• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Anonym

Jag vet en tjej och en kille som fick barn när de var 13, respektive 14, och de klarade det bra. De hade stöttande föräldrar och älskar sitt barn. Men det beror ju på hur omgivningen är, antar jag.

• MariaTussen

Dom tar inte barnet i från henne men däremot så tror jag att de får stöd som nån annan skrev.

R.E.S.P.E.K.T
  • Indianica

Eftersom tjejen är 13 är det ju olagligt för killen oavsett om han är 16. Både måste fyllt 15. Men killen är hur som helt för ung för att dömas till fängelse ju så det blir nog bara ett snack med soc och så. Tycker du som syskon ska ställa upp för dem, de kommer ju mogna lite då de blir föräldrar.

• Anonym

En av mina vänners döttrar blev gravid när hon var fjorton och födde barnet när hon var 15.
    Min kompis fick själv sin dotter när hon var 16 så hon stöttade nu sitt barn som befann sig i samma sits.
    Pappan till barnet försvann.. Han var 17..

Min kompis utgick ifrån sig själv att det skulle gå bra och överförde en del av sina egna åsikter på dottern.Abort kom aldrig ens på tal. Tonåringen fick alltså inte mycket utrymme att tänka på vad hon ville, utan gjorde som mamma sa istället.

Idag är flicke barnet 3 år och har ganska lite kontakt med sin mamma. Mamman som nu är 18 bor dock inte långt ifrån sin dotter men vill inte ha henne. Barnet bor hos mormor för det mesta.tonåringen har mått mycket dåligt och försökt ta livet av sig och uttrycker ofta att hennes tonår blev förstörda pga dottern. Hon festar mycket o tycker att livet utan barn är bättre.

När man ser lill flickan kan/vill man naturligtvis inte neka henne livet!!! Hon är helt underbar o har det bra hos mormor!

Men man kan undra hur det har påverkat mamman..

I det här fallet tog ju mormor över vårdnaden och flickan har det bra, men jag undrar om det är värre att sätta oönskade barn till världen där det inte finns något socialt skyddsnät än att göra abort.. Jag vet inte..

Adoption finns ju tillgängligt o jag tycker att fler ska använda sig av det istället för att behålla barn de egentligen inte vill ha!!!

Sen kan man ju inte dra alla över en kam men att barn föder barn är ju inte det optimala..

• everyday

En 13-åring är ett barn, långt från 18 år, då man är myndig. En 13-åring är inte mogen att överblicka situationen. Om hon själv vill behålla barnet måste hon också själv kunna ta ansvar för det, känslomässigt och hm, ekonomiskt. Det kan hon inte, hon är själv ett barn.
    I alla sammanhang är det föräldrarna som ytterst beslutar för ett omyndigt barn. Men tydligen gälller inte det vid graviditet. Då får barnet bestämma själv för man ska inte kränka det 13-åriga barnet! Det är absurt.
    Självklart ska flickan göra abort. Jag förstår inte hur man ens kan lämna henne en chans till en annan utväg.

Ni talar om alla vuxna närstående som ska ställa upp på barnet. För egen del tycker jag det är skönt att inte längre ha småbarn utan kunna ägna mig åt jobb och vuxenliv och vara en fri människa. Jag skulle aldrig i livet åta mig att ta hand om ett barnbarn om jag haft en 13-åring som kom hem och var gravid. jag önskar inte bli mamma på gamla dar. Kan inte heller se att samället (=alla vi skattebetalare) är skyldigt att stötta henne och försörja hennes barn, bara för att hon ska få besluta alldeles själv.

Kontakta hennes föräldrar och diskutera situationen med dem.

• Minxy

Herregud! När man var 13 så lekte man ju kurragömma fortfarande! JAG var iaf inte redo att ta på mig ansvaret av ett barn när jag var 13 år - och jag har svårt att se hur något 13-årigt barn (för jag tycker att man fortfarande borde få vara ett barn då) skulle kunna det.

TS: Jag förstår att du säkert har svårt att påverka flickan. Men OM du kan det så försök förklara hur otroligt mycket arbete det är med ett barn! Att inte få sova en helt natt på länge - att inte få köpa så mycket nya saker till sig själv eftersom det mesta måste gå till barnet - att inte kunna hänga med kompisarna alla gånger man vill det - osv.

Jag hoppas att allt löser sig till det bästa för alla inblandade.

• Anonym

Barn ska inte ha barn. Hur kan en 13 åring ens tänka på att behålla ett barn? Klart hon ska göra abort.
    Ett barn på 13 år har inte den mognad och kunskap det krävs för att uppfostra ett barn. Det krävs mer än att gulla med barnet och köpa söta kläder och gå ut och gå med vagnen. Vad har en 13 åring hunnit skaffa sig för värderingar och kunskaper om livet att ge vidare till sitt barn?

• Anonym

Citat från everyday: "Då får barnet bestämma själv för man ska inte kränka det 13-åriga barnet! Det är absurt."

Det där känns som om dte inte var så genomtänkt skrivet... Nej man ska inte kränka 13 åriga barn. Punkt slut. Det finns inget att diskutera. Om föräldr4ar tycker att det är smart att tatuera sina barn, ska de då få göra detta? eller? Och om nu föräldrarna tycker att det är rätt att utsätta ett barn för en kirurgisk abort... eh...

Jag är inte abortmotståndare dock.

• Anonym

stötta dem i deras beslut vad det än må bli...att försöka tvinga dem till abort låter inte särskilt klokt.
    En abort är ett stort beslut som inte går att ångra. Du skriver att de är omogna, men förhoppningsvis mognar de under tiden de väntar på barnet.

Som förälder eller annan äldre närstående måste man i ett sådant här läge stötta det unga paret. Någon skrev innan att hon inte ville bli mamma igen, men man blir ju mormor eller farmor om ens barn får barn...det får man inte glömma! Som mormor/farmor har man möjlighet att stötta och vara till hjälp om barnen vill ha det.

Lycka till!
    Och glöm inte att mognad inte alltid har med ålder att göra...det finns äldre fööräldrar som inte borde ha barn också...men dom klagar ingen på!!!

• Pellinell

Anonym nr 49: "Och glöm inte att mognad inte alltid har med ålder att göra...det finns äldre fööräldrar som inte borde ha barn också...men dom klagar ingen på!!!"

Men hallå, det är lite skilnad på att vara TRETTON och t ex 19, som är vad som normalt kallas ung mamma. Ingen trettonåring i världen är en mogen mor, det borde alla förstå.

Svar på tråden gravid 13-åring