En 13-åring är ett barn, långt från 18 år, då man är myndig. En 13-åring är inte mogen att överblicka situationen. Om hon själv vill behålla barnet måste hon också själv kunna ta ansvar för det, känslomässigt och hm, ekonomiskt. Det kan hon inte, hon är själv ett barn.
I alla sammanhang är det föräldrarna som ytterst beslutar för ett omyndigt barn. Men tydligen gälller inte det vid graviditet. Då får barnet bestämma själv för man ska inte kränka det 13-åriga barnet! Det är absurt.
Självklart ska flickan göra abort. Jag förstår inte hur man ens kan lämna henne en chans till en annan utväg.
Ni talar om alla vuxna närstående som ska ställa upp på barnet. För egen del tycker jag det är skönt att inte längre ha småbarn utan kunna ägna mig åt jobb och vuxenliv och vara en fri människa. Jag skulle aldrig i livet åta mig att ta hand om ett barnbarn om jag haft en 13-åring som kom hem och var gravid. jag önskar inte bli mamma på gamla dar. Kan inte heller se att samället (=alla vi skattebetalare) är skyldigt att stötta henne och försörja hennes barn, bara för att hon ska få besluta alldeles själv.
Kontakta hennes föräldrar och diskutera situationen med dem.