• Anonym

gravid 13-åring

Den omtalade är nyss fyllda 13 och gravid...
    min fråga är vad som kommer att ske med barnet?? kommer hon att få behålla barnet.. eller kommer soc att ta det efter födsen??
    vad händer med pappan som är 16 år???? kommer han att bli anmäld???

är så orolig över min bror, de vet inte alls vad de gör.. båda är otroligt omogna för sina åldrar!!!

tack för svar!

• Svar på tråden gravid 13-åring
  • Anonym (ung mamma)

men hallå?! ja visst är hon 13 men vad hon väljer att göra med sin kropp och sitt barn som ligger i den är väl upp till henne.
    Vart är allt stöd?

Jag va själv 16 (visst tre år äldre) när jag vart gravid med min son, pappan stack på direkten så jag visste att jag skulle bli själv.. valde att behålla det, fick bo hemma men fick inte mycket till hjälp, inte ens så jag kunde gå på toa själv. men stödet fanns alltid där. jag har varit tvungen att flytta runt en del efter som man som ensamstående mamma utan inkomst inte får någon bostad..

Idag är min son snart tre år, och världens finaste människa, folk som träffar honom för första gången blir chockade över att han är så lugn o trygg i sig själv.

Jag bor med min sambo i en egen lägenhet o vi väntar vårat första gemensamma barn.

Tiden har inte alltid varigt lätt, men stöd är väl det viktigaste. Oavsett ålder så händer det otroligt mycket mognadsmässigt under graviditeten.

• Pellinell

Jaha, vad kul att det har gått bra för dig, ung mamma. Jag har ändå rätt; ingen trettonåring i världen är en mogen mor.

• Pellinell

För övrigt är det inte alls upp till en trettonåring som fortfarande bor hemma vad hon gör med sin kropp. För det första har hon och killen begått ett lagbrott, vilket fråntar henne en del bestämmanderätt. För det andra är hon inte myndig och har därmed ingen bestämmanderätt.

• Sheyla

Jag kan inte för mitt liv tro att det finns en så mogen 13-åring som är redo att ta hand om ett barn även om hon är den mognaste 13-åringen i världen.

• Anonym (hmhm)

Min mormor var 14 när hon fick sin första unge, med stöd från föräldrarna så går det .. någon borde prata med henne och stötta henne i det hon vill soc kommer inte att komma och ta barnet... men det kommer bli svårt för henne, men det är klart att hon kan klara det , beroende på stödet hon får! Min mamma fick mig när hon var 16 år å syrran fick hon när hon var 18 och det har aldrig gått någon nöd på oss ...

• Många glada barn

Vill hon verkligen behålla barnet då?

• Anonym (ung mamma)

pellinell: vad gör det hela sitvationen bättre av att rabbla lagar, det handlar om riktiga människor med riktiga liv. Vad hon bestämmer sig för är det väl inte att hota med vad lagen säger utan att stötta henne..

det där är bara dumma komentarer

• Sheyla

Vaddå dumma kommentarer.. Det är fakta. TS frågar ju vad som kommer att hända.

• Pellinell

Anonym ung mamma. Jag "rabblar lagar" eftersom du påstår att en trettonåring bestämmer själv över vad hon vil göra, vilket ju inte alls stämmer.

• Pellinell

Det är ju faktiskt så att unga föräldrar oftare har problem, t ex med ekonomin och sina relationer, än äldre, just för att de är unga och inte har mognat klart. Sedan finns det förstås undantag, men forskning visar att unga föräldrar oftare får problem vilket också drabbar deras barn.

Att vara ung och förälder betyder att man är fattig. Att vara ung förälder och ensamstående betyder att man är ännu fattigare. Att vara ung ensamstående förälder från ett annat land innebär att man är utfattig. Unga föräldrar har det mycket tufft ekonomiskt.
    *bland famijer med barn är långvarigt socialbidragstagande vanligast i unga familjer.
    *unga familjer med många barn har i särklass högst risk att få långvarigt socialbidrag.
    *av unga ensamstående föräldrar som är födda utomlands har mer än en tredjedel långvarigt socialbidrag.
    *85 procent av andelen låginkomsttagare är ensamstående unga med barn. 35 procent är sammanboende unga med barn.
    *Bara en fjärdedel av de unga ensamstående mammorna med långvarigt socialbidrag har någon lön över huvudtaget.

www3.ur.se/ombarn/templates/Page____5559.aspx

Svar på tråden gravid 13-åring