• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Moogie

Lite värdlöst att man erbjuds provtagningen bara vart tredje år här i Sverige. Det är för lite.
    Min mamma och mormor har både haft cellförändringar och opererades snart efter det när de var runt 30. Trots detta tycker min läkare att jag inte behöver ta provet varje år. Tänker göra det ändå, även om jag måste betala själv. Det är så viktigt!

• mary k

moogie

men alla betalar väl själva för att ta d provet?
    vi i skåne gör iaf...

• Moogie

mary k

Jag bor i Uppland och måste inte betala för det regulära provet (det man erbjuds vart tredje år) men för läkarbesöket så klart.

• mary k

moogie

jaha konstigt att dom har olika i samma land,,borde vara lika för alla tycker jag..

jag fick betala för mitt,,har aldrig tatt d provet förr,,va min första gång..
    å lär betala för nästa gång jag ska göra d me...

• Jenny28

tack för påminnelsen..tror inte jag hatr gjort på 8-9 år..oj...

• orzia1

Hoppas du bokar tid genast jenny28

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Mudd

Jaylin, Vad konstigt! Min läkare sa att man inte alls skulle ha problem att bli gravid med cellförändringar, att det alltså inte hade någon som helst påverkan. Vad gäller egentligen?

Väntar fortfarande på besked från mitt senaste cellprov för en månad sedan.

• Jaylin

Mudd,
    ja det var ju konstigt! Jag har ingen aning om vad som stämmer. Gravid blir jag iaf inte...

• Snulan
    Mudd skrev 2006-12-06 13:45:50 följande:
    Jaylin, Vad konstigt! Min läkare sa att man inte alls skulle ha problem att bli gravid med cellförändringar, att det alltså inte hade någon som helst påverkan. Vad gäller egentligen?Väntar fortfarande på besked från mitt senaste cellprov för en månad sedan.
    Det är inga problem för att blir gravid efter man opererat bort cellförändringar...jag är det nu op i Maj i år. En annan kompis ska ha i Mars och hon gjorde också op i April i år
    MEN man ska inte bli gravid när man har förändringarna...för då kan de inte operera om det behövs och då kan det utvecklas till cancer
    sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
  • Snulan

P.S
    fredag 24/11 fick jag brev efter mitt återbesök att cellprovet var normalt denna gång...på söndagne 26/11 plussade jag *lycka* som om det var meningen...för om jag inte fått tillbaka svaret hade jag säkert gått å funderat på om det skulle bli några problem...

sprak å fest å färg *klapp klapp* i vårt Fraggelberg!
Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!