• orzia1

Tjejer GÖR Cellprov!!

Till alla tjejer här inne på familjeliv.

När ni får brevet el kallelsen till att göra cellprov. Lyft telefonen direkt och beställ tid för att göra provet, lägg inte brevet till sidan och tänk att ni kan ringa en annan dag.

Ring direkt!

Till alla ni som har fått ett brev o lagt det till sidan, Lyft telefonen även ni och beställ tid för prov!!

Den tar bara ett par minuter och gör inte ont.

Gynekologisk cellprovtagning infördes i Sverige i slutet av 1960-talet. Både insjuknande och dödlighet i livmodercancer har sedan dess mer än halverats.

Avstå från samlag på kvällen och morgonen före provtagningen. Skölj inte slidan innan.

Detta prov kan rädda liv. Så skjut inte upp det till morgondagen

• Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!
  • Jaylin

Snulan: vad kul för er! Grattis!

Ja, min doktor sa att många blir gravida direkt efter op, så det kanske ligger något i det. Han sa åxå till mig att jag helst inte bör bli gravid innan op. Vi skyddar oss inte men jag blir ju ändå inte med barn, så jag tror inte att jag missar op:n.

• Mudd

När jag gjorde mitt senaste cellprov sa jag till läkaren att jag försökte bli gravid och hon sa bara lycka till och att om provet skulle visa att jag hade cellförändringar och samtidigt blev gravid så skulle det inte vara någon fara för man kunde vänta med op tills efter förlossningen. Cellförändringar påverkar, enligt henne, inte heller möjligheten att bli gravid.

Det tar ju flera år (ca 10) för cellförändringar att utvecklas till cancer så nio månader bör man väl kunna vänta? Fast det beror ju kanske på hur länge man har gått med dem då? Jag som testat negativt förra året vet ju att mina eventuella cellförändringar inte är mer än högst ett år gamla...

• Jaylin

Mudd, samma här. Eller - jag testade för 3 år sedan så det har ju inte gått såååå lång tid.

De upptäckte mina förändringar för 1 år sedan och har inte vélat göra något förrän nu.

• mammas gumsegos

Nu är tiden inne för konisering, den 12 januari smäller det. Hjälp så nervöst.

• IdaB

Jag tar det varje år, blir kallad o här e det gratis!

• Sussie87

nån viss ålder för att ta cellprov??

• Sussie87

går det bra att ta cellprov som 20-åring?

• Jaylin

Min läkare på Danderyds sjh ringde i fredags och sa att jag kommer att bli kallad till konisering i januari... Läskigt men skönt att det blir gjort iaf. De ska även spola mina äggledare samtidigt - jag blir så glad! Först sa de ju nej till det, men jag lyckades tydligen övertyga dem om att det är billigare för dem att ta in mig en gång istället för två.

Hoppas att det hjälper oss att bli grvida...

Hörrni - hur långt sexförbud har ni fått efter konisering?

• Mudd

Sussie 87- Man blir kallad första gången vid 23. Jag vet inte om man kan göra det innan, ring till Ungdomsmottagningen och fråga!

Jaylin- Tre veckors bad- och sexförbud fick jag (tråkigt eftersom jag var utomlands då och ville bada). Det blödde ganska länge oxå efteråt, kommer inte ihåg exakt hur länge men ca två veckor (dock inte så mkt i slutet).

Svar på tråden Tjejer GÖR Cellprov!!