• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Hjärtevännen
    Amanda skrev 2007-01-22 10:26:13 följande:
    Aha har Victor också namnsdag, då grattar vi Victor också!
    Vi ska fira det med en semla från Dellan...hehe... Mina "svärisar" ska komma och fika ikväll... Ser fram emot semlan
    Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Amanda

Åh vad gott med semla!!
    Särskilt Dellans Vaniljsemlor... slurp....
    (gillar inte mandelmassa)

V har inte ammat på några dygn så snart kan jag också äta mjölkprodukter igen
    Tänkte bara vänta några veckor och se så att det håller i sig så att han inte vill börja amma igen och jag då har börjat äta mjölkprodukter.

Jag, min bästis Milla, min mamma och min syster ska förresten åka till Ullared!
    Vi åker ner på förmiddagen ena dagen och åker sedan hem på eftermiddagen andra dagen (vi sover på Ullareds hotell).
    Så då blir det MYCKET shopping!

• Ninis

Morrn!
    Här är en till som är helt slut i kolan i dag!!! Det börjar bli jobbigt att vara vaken 1,5-2 timmar på nätterna. Engla somnade själv i sin säng vid 19:45. Sen sov hon jätteoroligt och halvvakande vid 21, 22, 23, 24 och kl 01 fick jag nog och flyttade över henne till oss. Hon somnade om men vaknade kl 02:00 och låg och vred och vände och satte sig upp fram till 03:15, då blev hon arg för hon inte kunde sova. Hon fick lite välling och somnade om vid 03:40. Jag somnade nog vid 04:00. Sen vaknade hon redan 06:20! Snark!

Måste ringa bvc sen och höra om de har några tips på vad vi kan göra åt detta. Man blir helt slut av att vara uppe varje natt. Eller det kommer ju någon natt ibland som hon sover bättre. Men så här har det varit nu i en månads tid.

Vill helst inte ge välling på natten eftersom hon inte ätit på natten sedan hon var sju månader gammal. Då kanske det blir en vana igen, men har varit tvungen för att hon ska somna om.

I dag ska vi på sångstund i Sjöliden. Har bilen i dag och tur är väl det för det är snorkallt ute!

• Amanda

Här hemma har det varit som vanligt under natten; barnen somnade vid 20-tiden och har precis vaknat så de sov lite längre i morse.
    Jätte skönt.

Igår var V hos frissan för första gången.
    Det blev jätte fint och han ser äldre ut på en gång.
    Han var jätte duktig och satt stilla och tittade när frisören klippte

• Charlott29

Singhis: Usch, jag tycker så synd om dig! Jag vet ju vad du går igenom och det är verkligen apjobbigt! Tyvärr har jag inga goda råd att ge dig, Vincent vände ju på det av sig självt efter ett tag...
    Vincent har aldrig ätit nattmål så jag har varit helt anti att börja med det, så jag förstår din inställning.
    Hoppas att BVC har några tips att ge.
    Jag har en kompis som försökte vänja sin son av  med välling/amning på natten och hon körde ANna wahlgrenmetoden när sonen vaknade på natten, buffade i rumpan. Det ska vara på ett speciellt sätt och speciell styrka, vet inte exakt hur man gör, men det funkade. På 1 vecka var sonen avvänjd med välling/amning på natten.

Vi har också haft en ovanligt jobbig natt. Vincent har varit jätteförkyld. Han somnade fint vid 20. Men vid 22:30 hörde vi hur han började hosta och när vi hade bestämt oss att väcka honom och ge honom vatten vaknade han av sig själv och var hysteriskt ledsen och grät och grät. Efter ca 40 minuter när vi gått runt och pekat på allt och sagt "där och titta" så lugnade han ner sig och somnade om . Han vaknade 4:30 men efter lite envishet så fick jag honom att somna om. Hua, är lite trött idag också och kallt är det ute också.. .men väldigt vackert.

• Ninis

Lotta,
    Jag körde avvänjning av nattmål när Engla var 7 månader. Det var tre nätter med gråt sen gick det bra. Men jag tror inte hon vaknar av hunger nu. Tror att det händer mycket i utvecklingen gällande motoriken nu och att det har med det att göra att hon sover dåligt. Hon lärde ju sig att sätta sig upp häromdagen till exempel. Jag ger inte välling dirket när hon vaknar utan när hon varit vaken 1,5-2 timmar, om jag märker att hon absolut inte kommer somna om.

• Charlott29

Singhis:
    Ja, det är säkert att hon bearbetar mkt nu på nätterna. Hon håller ju på att bli stora tjejen!

• Charlott29

Singhis:
    Jag menade ju att du kanske kan prova anna wahlgren metoden när hon vaknar på nätterna och inte kan somna om.
    Jag minns ju när du vänjde henne av vid vällingen på natten men jag tänkte att anna wahlgren metoden kanske funkar även om de bara vaknar på natten och har svårt att somna om?

• Ninis

Lotta,
    Ja, det kanske man kan testa. Men måste man inte köra metoden även när de ska lägga sig på kvällen? För på kvällen har vi ju oftast inga problem, hon somnar ju själv i sin säng med mörkt rum och stängd dörr.

• Charlott29

Singhis:
    Jag vet inte, men hennes son hade inte heller några problem att somna på kvällen. Men han vaknade på natten och vägrade somna om - i hans fall innan han fick välling - men det borde ju funka om de bara är ledsna också? Har ingen aning faktiskt, men det kanske kan vara värt ett försök att kolla upp och prova? Det kan ju funka...

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2