• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Ninis

Lotta,
    Jag ser faktiskt fram emot att börja jobba! Tänk vad skönt att slippa gå upp på nätterna om Engla vaknar och slippa sitta och leka i vardagsrummet kl 05:00 på morgonen! Tycker faktiskt att det ska bli kul att jobba oxå. Det börjar bli lite långtråkigt att var hemma om dagarna nu, tycker jag. Det är ju kul om man hittar på saker men om man är hemma en hel dag blir både jag och Engla så himla uttråkade!

• Charlott29

Singhis,
    Jag ser också fram emot att börja jobba, men jag ser inte fram emot att gå till bussen i -8 graders kyla klockan 7 på morgonen
    Och nattvaken kommer jag inte ifrån eftersom vi delar på det och tar varannan natt
    Tror att det är bra att pappa kommer in med lite ny energi och hittar på saker på sitt sätt!

• Ninis

Jag gjorde misstaget att låta Engla sova 1 timme och 45 minuter på förmiddagen. (Hon behöver 2 timmars sömn per dag.) Nu vill hon inte sova så hon får vara vaken tills hon ska lägga sig. Undrar hur gnällig denna eftermiddag/kväll kommer bli . . . . .  Bäst att laga maten nu medan hon är på bra humör. J åker buss i dag och är inte hemma förrän vid 18:30.

Det var bara Engla och en tjej till på ÖF i dag. Men de roade sig ändå. Engla älskar att leka i det lilla köket med spis och dockor Sen fick hon ha alla maraccaser på sångstunden

På Pinocchio hittade jag jättefina röd-vita Puma-gympadojjor till Engla. De är lite stora nu så de blir lagom till våren, då hon förhoppningsvis har börjat gå Köpte även en bultbräda, pussel med 4 bitar samt en leksak som låter. Allt detta betalade jag 200 spänn för.

• Charlott29

Singhis,
    och du fortsätter göra dina pinocchio-fynd

• Ninis
    Charlott29 skrev 2007-01-29 16:13:18 följande:
    Singhis,och du fortsätter göra dina pinocchio-fynd
    Ja, men det är nog slut med det nu när man ska börja jobba. Då hinner man nog inte dit så ofta . . . . . Det gäller ju att ha turen att komma dit när hon fått in nya fräscha grejer och det hade hon fått i lördags.
  • Charlott29

Singhis,
    Aha, det var väldigt länge sedan jag var där.
    Hur känns det att börja jobba då? På måndag är det verklighet eller hur ?
    Hur känner J för att vara "hemma-pappa"?
    Jag ser väldigt mycket fram emot att börja jobba faktiskt. Ska bli kul att komma igång igen...
    Idag var jag hos frissan och gjorde Slingor och klippning och hade Vincent med mig! Blev lite panik, skulle varit där på lördag men frisören skulle resa bort så det var idag eller om typ 2 månader. Men det gick sååå bra! Vincent lekte så fint och var så glad hela tiden.
    Sedan gick jag och beställde en manikyr samt nagelförlängning. De hade inte tid förrän 3 mars, men den som vill vara fin... Det ska bli kul i vart fall , mina naglar är en katastrof! Detta är sista utvägen, sedan har jag provat allt.

• Ninis

Pust! Klockan 17:15 blev Engla rejält trött och gnällig. (Då hade hon inte sovit sedan kl 11:00.) Men ville inte lägga henne då för då somnar hon ju inte ikväll. Så vi dansade, sjöng, lekte med leksaker som låter osv. Allt för att hon skulle glömma bort att hon var trött. J kom hem kl 18:30 och då blev hon helt plötsligt pigg och glad igen. Mkt konstigt. Hon fick välling kl 19:00, sen tandborstning och nu har vi lagt henne. Får se hur natten blir. Hon brukar sova dåligt om dagssömnen har blivit störd el ändrad.

Lotta,
    Jag tycker det känns jättebra att börja jobba. Längtar lite faktiskt. På torsdag nästa vecka är det after work-öl på mitt jobb, så det ska jag definitivt gå på Känns som man har massor att ta igen! Jag får passa på nu under våren för till hösten när Engla börjar på dagis så är det jag som hämtar på dagis varje dag, och då kan man inte gå på after work.
    Skönt att det gick bra att ha med Vincent hos frissan. Jag skulle nog inte våga ta med Engla.

• Ninis

Morrn!
    Engla halvvaknade 23:30, stoppade in nappen och klappade huvudet så somnade hon om. Nästa gång hon vaknade var kl 04:00 och då ville hon inte sova mer. Jag var dödstrött och vägrade gå upp så hon fick ligga i vår säng. J lade sig i gästsängen för han behövde sova så han orkar gå på Grammisgalan i kväll. Engla vred och vände på sig till kl 05:00 då hon blev arg för hon inte kunde sova så jag fixade välling och sen somnade hon om vid 05:15. Jag vaknade 06:45 och då väckte jag henne. Ville inte att hon skulle sova längre för då somnar hon inte på förmiddagen och då blir det samma strul med sovtiderna som i går.

I dag ska vi på sångstund i kyrkan. Engla tycker det är jättekul. När vi sjungit klart tar de fram leksakerna och bjuder på fika.

• monkan10

Hej en nyfiken fråga.. Ni har såna "exakta" tider rutiner på era barn.. När fick ni det, hur gamla var era barn då?? Alicia har ingan ordning än så länge.. (5mån) Häls.Monica

• Charlott29

Monkan10,
    Jag vet inte riktigt när våra rutiner blev, de har dessutom ändrat lite efterhand. Men innan de börjar med fasta mattider är det ju svårt. När Vincent ammades hade vi inga som helst rutiner, förutom vid läggdags, men när han började med vanlig mat så har rutinerna kommit mer och mer så vid 6-7 månader kanske. Men som sagts, de har ändrats en del efterhand...

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2