• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Carina75

Hej hej,

Tittar in en sväng från jobbet.

Singhis: Vi har kört Anna Wahlgrens metod "sova hela natten" säkert ett par månader nu och det funkar kanon för oss. Man kör metoden även vid kvällsläggningen men somnar hon redan bra då är det säkert bara att lägga tillrätta, ramsa och gå ut. Lite svårt att förklara men det finns en hemsida med med mycket bra info kring metoden. http://www.annawahlgren.com/
    Hej så länge.

• Ninis

God morgon (eller natt)!

Jag kom i säng kl 19:30 men somnade nog inte förrän vid 20:15. Hörde att J hade problem att lägga Engla. Sen vet jag inte om Engla har vaknat något, J var uppe till midnatt. Första gången jag hörde henne vakna var kl 04:00 och då ville hon inte ligga i sängen, men jag gav mig sjutton på att hon inte skulle få sova i vår säng i natt. Gjorde likadant som när jag körde avvänjning av mat, dvs tog upp henne så hon lugnade ner sig och lade ner henne igen men hon började skrika så fort jag lade ner henne. Strök över huvudet och då lugnade hon ner sig, gjorde så i 5 minuter och sen gick jag därifrån (hon var fortfarande vaken). Jag lade mig i sängen men det dröjde bara 15 minuter så började hon gråta igen. Väntade en stund innan jag gick in för att se om hon skulle sluta gråta men det gjorde hon inte. Bestämde mig för att vi skulle gå upp en stund och leka så kanske hon blir trött igen. Nu har vi varit uppe en halvtimme och jag har precis lagt henne i sängen. Hon protesterade lite grann men jag klappade huvudet och gick ut och nu är det tyst. Håller tummarna för att hon somnar om nu! Har även bestämt att hon inte ska få någon välling. Är livrädd för att det ska bli en vana så hon börjar vakna av det.

Nu pratar hon där inne . . . . .

to be continued . . . . .

• Ninis

Vi är uppe och leker igen . . . .

• Charlott29

Singhis: Hur har det gått för dig?

• Ninis

Morrn!

När klockan var 05:30 blev Engla jättehungrig, vilket är förståeligt när hon varit vaken sedan 04:00. Hon brukar ju få sin morgonvälling mellan 6-6:30. Så jag gav henne välling som hon slukade och sen lade jag henne i sängen och hon somnade nog på två sekunder. Jag lade mig oxå och vaknade 07:45 och Engla vaknade 08:00. Så jag är rätt pigg faktiskt.

Johan hade inte fått Engla i säng förrän strax efter 20:30! Och hon vaknade inte förrän 04:00. Så det var väl en rätt bra natt om man jämför med de senaste nätterna. Det är bättre att vara uppe 1,5 timme än att hon vaknar en gång i timmen.

Och jag vann den första kampen, dvs att Engla har sovit i sin säng hela natten!

• Ninis

Hjärtevännen,
    Nu äntligen har Engla blivit medlem i Gnagisklubben

Vi har varit och lunchat på Kulturhuset med två andra mammor med barn. Sen var vi uppe på Rum för barn. Jättemycket folk som vanligt förstås.

I dag har Engla bara sovit 1 timme på förmiddagen och 45 minuter på eftermiddagen. Får se hur hon sover i natt . . . . .

• Ninis

Jag funderar på om man kanske ska byta till 1-årsvällingen. Då kanske de står sig bättre på natten. Är det någon som börjat med 1-årsvällingen redan? Och har ni i så fall märkt någon skillnad på att de står sig längre?

• Hjärtevännen

Singhis:

Hihi, det var på tiden att hon blev medlem i Gnagisklubben...Skrattande. Nu kommer Engla också får gå billigare på matcherna

Det där med vällingen vet jag inte.... Vicke är ju yngre än Engla ... Hmmm Jag vet att Victor står sig allra bäst på gröt. Kan du inte ge henne lite gröt på kvällen, kanske en liten portion och efter det vanlig välling? Jag är ju ingen expert.....

Hoppas att hon sover bra i natt! Victor bökade runt halv natten kändes det som. Han vände och vred sig... Då bestämde jag mig för att nu till helgen ska han få börja sova i eget rum... Han sover fortfarande i vårt sovrum. Men, men jag får väl seprationsångest så han hamnar väl bredvid mig igen

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Charlott29

Singhis:
    Vincent äter 1-årsgröt. Han äter välling vid 19:30 på kvällen och äter morgonvälling 6:30-7 så han klarar sig jättebra på den. Det är fullkornsvälling han äter, från Nestlé.

• Ninis

Hjärtevännen,
    Har provat att ge Engla gröt på kvällen med det har inte gjort någon skillnad. Dessutom är det svårt att få i henne föda som ska "tuggas" när hon är trött. Hon brukar ligga ner på en filt på golvet och dricka sin kvällsvälling, det blir ju lite svårt att göra likadant med gröten

I kväll fick hon 250 ml välling i stället för 200 ml, och hon slukade allt. På fredag när jag veckohandlar ska jag köpa 1-årsvälling och blanda 50/50 några dagar innan jag går över helt till 1-årsvällingen.

Lotta,
    Antar att du menar att Vincent äter 1-årsvälling (inte gröt)? Vi kör med Sempers fullkornsvälling.

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2