• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Snöret

Monkan, vi har inge rutiner heller

Tror att det kanske kommer automatiskt, särskilt om man mår bra av det!

Nadja lägger sig vid 23 när vi lägger oss. O vaknar vid 9 när jag går upp, ibland ligger hon kvar ett tag. Men hon skulle nog lägga sig tidigare om jag lade mig tidigare oxå...
    Stortjejen som är 2 har mer rutiner. Särskilt på dagis. Men på helgerna kan det bli lite si o så!

S

kramis S

• Ninis

I dag har Engla sovit 45 minuter på förmiddagen. Hon vägrade somna i sin säng så jag gick ut med vagnen och då somnade hon på 5 minuter! Sen sov hon 30 minuter nu på eftermiddagen.

På tisdag är jag och Engla med i "Mitt i Värmdö". De kom och intervjuade och fotade på sångstunden i Sjöliden.

Monkan,

Det där med om man har rutiner eller inte beror nog delvis på hur man är som människa. Jag är en rutinmänniska och har kontrollbehov. Vi började med sovrutiner vid läggning när Engla var 5 veckor gammal. Sovtider på dagen började oxå tidigt, kanske vid 2 månaders ålder ungefär. Jag tittar på klockan när hon somnade och när hon vaknade, och uppmärksammade sömnmönstret. På så sätt har jag lärt mig vilka tider samt hur länge hon vill sova. Detsamma gäller maten. Sen kan man ju alltid styra lite själv oxå.

• Ninis

Urk! Fattar inte varför Engla vaknade 04:58 i dag. Hon sov ju inte alls mycket på dagen i går och lade sig samma tid som vanligt. Hade trott hon skulle sova till 06:00 i alla fall. Bytte blöja och gav välling i sängen 05:30 och hoppades på att hon skulle somna om, men icke. Pigg som en lärka! Men hon har i alla fall sovit hela natten utan att vakna, bortsett från en nappistoppning kl 21:30 i går kväll.

• Ninis

Blää, vad det är tråkigt att gå upp kl 5! Förmiddagen blir så himla långtråkigt.

Lotta,
    Vad brukar du och Vincent göra hela morgonen? Fast Vincent brukar väl sova igen vid 8-tiden? Engla äter frukost kl 9 och sover sen antingen direkt efter frukost om hon vaknat kl 5. Eller så sover hon vid 10-10:30 om hon vaknat vid 6.

• Charlott29

Hej hej,

Sista morgonen innan jobbstart!
    Vincent vaknade kl 04:54 imorse men jag envisades lite så han somnade om till 6:30! Skönt för det var min gå-upp-morgon.
    Sedan blev det välling och mys framför lattjo lajban. Är inte så sugen på att låta Vincent titta på tv, men lattjo lajban är ju 10 minuter så det kan väl inte vara så farligt!?

Singhis,
    Vad härligt att Engla sover hela natten! Du måste ju känna dig mycket piggare även om hon vaknad kl 5?

Idag blir det fix och don här hemma innan jag "lämnar över". Sista tvättmaskinen ska tvättas på myyyyycket länge Vi hade en regel att den som är hemma sköter tvätten. Såååå nice!!

• Charlott29

Singhis,
    Det blir mycket lek på förmiddagen. Han äter välling när han kommer upp och sedan är det lite påklädning. Sedan lek lek lek och åter lek. Vid 8 vill han sova och sover 1 timma, sedan är det mellis... sedan brukar vi gå ut på något kul eller så är jag hemma och fixar så går vi ut efter lunch. Brukar bero på vädret.

• Ninis

Lotta,
    Nä, jag är inte pigg. Vaknade vid 2 av att J kom hem från Grammisgalan. Gick upp och kissade och sen hade jag svårt att somna om. Hur gör du för att få Vincent att somna om? Ger du välling eller tar du över honom till er säng? Byter blöja?

Oj, är det din sista morgon i dag?! Men du börjar väl jobba på måndag?

Engla tittar på Playhouse Disneychannel flera gånger om dagen om vi är hemma. Jag är inte så nojig med tv-tittandet.

• Charlott29

Singhis,

Börjar jobba imorgon! Blev lite tokigt, tyckte 1 februari lät bra utan att titta i almenackan men det blir nog bra, kan förbereda skrivbord/dator och sånt så kan jag ju börja jobba "på riktigt" på måndag. Tar ju alltid tid om it-avdelningen ska hjälpa mig, de har ju inte bara mig att hjälpa

Jag brukar byta blöja på honom och sedan lägger jag honom mitt emellan oss i sängen och "buffar" honom i rumpan. Till en början brukar han villa sätta/ställa sig upp men jag är envis och lägger honom ner igen. Efter ett tag ger han upp och somnar

Ingen välling innan tidigast 6, är livrädd att han ska vänja sig vid att äta nattmål, när han aldrig har gjort det tidigare...

Nä, man kanske inte behöver vara nojig över tv-tittandet, vet inte varför jag är det.... men då känns det lite bättre att låta honom titta på lattjolajban, han tycker det är jättekul när de sjunger och har sig...

• Ninis

Var och fikade på stan i går och det blev en dyr fika. Skulle kika lite på P O.P och kunde inte motstå en jättefin rosa- och vitrandig bomullsklänning med tillhörande rosa bomullsbyxor och en matchande rosa- och vitrandig vårmössa Sen skulle jag bara ta en snabbtitt på H&M och gjorde av med ytterligare 250 spänn. Hittade bl a ett par supercoola skor till Engla, modell converse-gympadojja, i färgen vit/gul/ljusrosa/cerise. Köpte den största strl 20-21. Hoppas att det passar till våren. Engla har mockasiner som är strl 20-21 nu och de är lite för stora.

Ytterligare en bra natt. Engla har sovit hela natten mellan 19:45-05:00. Fick dock gå upp vid 23-tiden och klappa huvudet för hon drömde men var inte vaken. Jag lade mig 20:30 i går. Man är rätt mör efter en dag när man går upp kl 05:00. Ska prova att minska ner sovpassen på dagen. Engla sover två pass á en timme. Ska minska till 45 minuterspass och i kväll får hon inte sova före 20:00. Ska se om det gör någon skillnad. Just nu verkar hon vara en tidsinställd klocka som piper exakt kl 05:00 på morgonen!!!

I dag blir det en heldag med bvc-mammorna. Ska till Babyland och sedan Ikea. Tänkte hinna med att veckohandla innan vi åker så jag måste åka hemifrån kl 09:00.

Lotta,
    Jag provade ditt tips när Engla vaknade i dag. Bytte blöja och buffade rumpan men hon var superpigg och somnade inte alls om. Jag har nog provat allt nu och man får finna sig i att ha en morgonpigg dotter! Bara en vardag kvar att gå upp sen är det Johans tur

Hoppas första arbetsdagen går bra i dag!

• Hjärtevännen

Här var vi uppe med tuppen. Sambon var ute och svirade igår . Han kom hem vid halv 5 och då var det kört.... Victor grejade och grejade.... Jag lyckades ligga kvar till kl 6.... PUH!

Jag vill åka till Ikea, men det är nog ganska kört Men jag ska nog tjata lite idag

Ha en bra dag allihopa!!!

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Carina75

Här var det lugnt idag.

Här hemma börjar vi sakta återhämta oss efter en jobbig förkylningsperiod. Både jag och Nathalie har varit jätteförkylda och Nathalie åkte även på tredagarsfebern. Rätt läskigt när dom små har så hög feber. 

Hjärtevännen: Oj oj, vilken helkväll för sambon! Att han bara orkar. Det var längesedan man var ute så länge. Blev det någon tur till Ikea för er nu då?

• Hjärtevännen
    Carina75 skrev 2007-02-03 15:33:16 följande:
    Här var det lugnt idag.Här hemma börjar vi sakta återhämta oss efter en jobbig förkylningsperiod. Både jag och Nathalie har varit jätteförkylda och Nathalie åkte även på tredagarsfebern. Rätt läskigt när dom små har så hög feber. Hjärtevännen: Oj oj, vilken helkväll för sambon! Att han bara orkar. Det var längesedan man var ute så länge. Blev det någon tur till Ikea för er nu då?

Nops, inget Ikea idag... Vi tog en tripp ut till Mölnvik... hmmm inte lika skoj direkt... Lyckades iaf köpa lite Bamsekläder på Lindex

Tidigare på dagen tog vi en promenad till Sibyllakiosken... Sambon var sugen på kebab, han var lite bakis idag

Krya på er!

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2