• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Amanda

Ang behålla SGI så glöm inte att man måste ha full sysselsättning från att barnet är 1 år.

Dvs man måste antingen jobba heltid eller om man jobbar deltid fylla ut så den tiden man inte jobbar med föräldradagar.

"
    Fram tills barnet fyller ett år får du behålla den SGI som du hade vid barnets födelse.
    Därefter får du behålla din SGI om du:
    * Inte arbetar alls och tar ut totalt minst fem föräldrapenningdagar i veckan, eller
    * arbetar, men i mindre omfattning än tidigare och tar ut föräldrapenning för den förkortade arbetstiden. Till exempel om du har arbetat heltid och börjar arbeta halvtid och tar ut halv föräldrapenning.
    "

• Ninis

Jag ska jobba heltid ända fram till sommaren. Det är i augusti jag ska börja jobba deltid. Förhoppningsvis är jag gravid igen då

• Charlott29

Amanda: 5dagarsregeln har jag full koll på, Vincent blir 1 år i januari så jag har anmält dagar för fullt Men tack ändå för påminnelsen!

• Ninis

Jag menar september. Alltså börja jobba deltid.

• Amanda

Charlotte29:
    Hihi va bra!
    Försäkringskassans regler är en djungel så det är lätt att glömma bort något

Här blir det absolut inga fler barn, 3 st räcker gott

Just nu har dottern kräksjuka...
    Minsta sonen kräktes i söndags och äldsta sonen i tisdags..
    Så nu har alla barn haft kräksjuka så det är väl bara en tidsfråga innan jag och maken också ligger däckade...

I kväll ska jag på julfest på jobbet!
    Det ska bli jätte kul!
    Håller på och försöker hitta något att ha på mig bara

• Amanda

Singhis:
    Du får behålla din SGI om du är gravid och avbryter/minskar förvärvsarbete inom sex månader före beräknad förlossning.
    Så gå inte ner i arbetstid för tidigt för då sänks din SGI.

• Charlott29

Oj Amanda, du är ju en klippa på det här!! Jag återkommer när frågorna börjar hopa sig!

• Ninis
    Amanda skrev 2006-12-14 09:02:12 följande:
    Singhis:Du får behålla din SGI om du är gravid och avbryter/minskar förvärvsarbete inom sex månader före beräknad förlossning. Så gå inte ner i arbetstid för tidigt för då sänks din SGI.

Jag har inget val, måste börja deltidsarbeta fr o m september. Englas dagis stänger 17:30. Om jag arbetar heltid slutar jag 16:30 och hinner inte hem till 17:30. Dessutom tycker jag det blir för långa dagar för Engla. Det är ju heller inte kul att vara sist kvar på dagis varje dag. På det dagiset Engla ska gå brukar de flesta gå hem runt 16-tiden.

Alternativet är väl att förskjuta arbetstiden och jobba mån-fre 07:15-15:15. Då blir det heltid om jag skippar eftermiddagsfikat. Har kikat hur bussarna går oxå så det är därför det blir 7:15 och 15:15 i stället för 7 och 15.

Det var trevligt med sångstund och jullunch. Fast jag tyckte varken skinkan el köttbullarna smakade jättegott precis. Men det var trevligt.

Engla somnade i bilen när vi hade 5 min kvar hem. Bar in henne i sängen och trodde hon skulle sova vidare men det gjorde hon inte. Jag var jättetrött och gick och lade mig en timme medan J tog hand om Engla. J är ledig i dag och i morgon.

• Hjärtevännen

Jullunchen var trevlig, men vart var potatisen? Men man kan ju säga att vi körde med GI-metoden . Maten var helt ok, hann inte äta så mycket eftersom jag hade Victor i knät...
    När vi gick hem somnade han som en stock och sov i 1,5 timme... Nice... Sambon var hemma så jag passade på att åka till Coop helt själv och shoppa... Skönt!!!

Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Ninis

Jag saknade oxå potatisen. Är inget gott med sill utan potatis. Och Jansson är ett måste på julbordet!

Jag skickade J till Coop för att handla. Han skulle köpa julgran oxå

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2