• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Hjärtevännen
    monkan10 skrev 2006-12-20 21:27:17 följande:
    Hej!! En fråga till alla kloka mammor! Jag startade en diskission om "tv-tittande" i forumet.. Om det är "farligt" för små barn att titta på tv, med alla intryck osv? Många sa att det inte alls är bra m tv! För mkt intryck för deras små outvecklade hjärnor... Vad tror ni?
    Jag tror inte att det är någon fara om det är någon gång/dag. V

Victor älskar att titta på vädret och när det är reklam   Teletubbies var han inte så intresserad av
    Världens sötaste Victor född 10/4 2006
  • Amanda

Singhis:
    Då är vi fler som inte har någon röst...
    Jag tappade rösten i går och kan också bara viska.
    Maken har också jätte mycket på jobbet och kan inte vara hemma så här sitter jag med 3 barn och kan inte säga ett ord...

Ska bli skönt sedan när man jobbar att bara kunna säga att "Nej, jag kan inte vara hemma, har jätte mycket på jobbet".
    För att sedan åka till jobbet och slippa bry sig.

Idag hade vi tänkt åka till Makens mormor och hälsa på henne men jag vet inte om det är så jätte smart.
    Iofs är barnen nästan helt friska (lite snuviga bara) och jag har bara tappat rösten (ingen feber, snuva eller nått).
    Vad tror Ni?
    Kan vi åka eller smittar vi hela ålderdomshemmet så alla tappar rösten?

• Ninis

Amanda,
    Det är alltid svårt att vet om man smittar. Men samtidigt kan man inte isolera sig heller. När Engla var nyfödd kom en kompis hit med sina två småsnoriga barn och sa att det inte är någon fara för småsnoriga är alla barn. Och Engla blev så klart smittad och blev jätteförkyld. Gamlingar kanske är lika mottagliga för baciller som nyfödda, vad vet jag?!

Min röst har kommit tillbaka lite så jag kan prata med svag röst. Jag har inte ont i kroppen längre heller. Engla sov två timmar på förmiddagen och jag sov en timme.

• Amanda

Nu har vi precis kommit hem och ätit lunch efter att ha varit och hälsat på Gammelmormor.
    Hon blev jätte glad över att vi kom och vi hade hembakade lussebullar och en Alladin-ask med oss.
    Barnen gjorde succé på ålderdomshemmet med sina tomtedräkter

Jag har inte fått tillbaka min röst...
    Så jag kan inte säga ett pip, kan bara väsa lite svagt.
    Så här hemma är det barnen som svarar i telefonen

• Ninis

Alldeles nyss kräktes Engla ner hela köksgolvet så det stänkte på både väggar och diskmaskinen. Hoppas bara hon inte får magsjuka oxå!!! Och hur blir det med penicillinet när de kräks, det hjälper väl inte då? Förut kom det lite blodblandat snor ur näsan. Har hört att slemhinnorna är jättekänsliga. Men hon har bara fått nässpray en till två ggr per dag sen i måndags.

Amanda,

Hoppas rösten kommer tillbaka snart. Det är ju frustrerande att inte kunna prata.

• Amanda

Singhis:
    Ojdå, kräksjuka också.
    Stackars Engla, allt på en gång.

Risken finns att penicillinet inte hinner verka innan hon kräks upp det, så då hjälper det ju inte.

Har hon fått någon ny penicillin som hon inte ätit förrut?
    Eller fått penicillin på tom mage?
    *försöker komma på andra saker varför man kan kräkas än kräksjuka*

• Ninis

Amanda,

Nä, det är samma penicillin som förra gången. Vi ger morgon och kväll och klockan var 15:00 när hon kräktes. Hon hade ätit sen lunch 13:30 och sen sov hon. När jag lyfte upp henne ur sängen hann jag bara ut till köket och så kaskadkräktes hon! När jag bytt alla kläder satt jag henne i gåstolen och då kräktes hon lite till. Alldeles nyss provade jag att ge henne gröt. Hon kräktes dirket när hon fått första skeden gröt. Vatten dricker hon och det verkar gå bra. Ska man strunta i att ge mat och bara ge vatten när de kräks? Eller kanske jag kan testa välling?

• Amanda

Singhis:
    Morgondosen har inte kommit upp iom att det var så länge sedan hon fick den.

Det viktiga är att få i dem vätska.
    På Sachsska när vi var där så gav vi V 5 ml vätskeersättning (blandat med lite äppeljuice för det smakar äckel) var 5 - 10 min.
    Detta för att magen skulle få lugna ner sig och barnet inte ska kräkas upp allt igen.

Barn kan vara lite lustiga för de kan fortfarande känna sig hungiga och vilja ha mat men när man ger dem mat så kommer det upp direkt.

Testa att ge henne lite välling och se om hon får behålla det.
    Ge lite men ofta i stället.

Här står det lite mer om magsjuka
    www.vardguiden.se/Article.asp

• Ninis

Tack Amanda!

Pratade precis med Sjukvårdsupplysningen och frågade vad jag skulle göra. De trodde inte heller att det var penicillinet utan magsjuka. Eftersom vi inte har vätskeersättning hemma fick jag recept så jag kan koka själv. Ska ge 1/2-1 dl i timmen. Om hon behåller det ska jag testa att ge 1/2 dl majsvälling och se om det stannar kvar. Efter det ska jag ge penicillinet. Fortsätter hon att kräkas i natt skulle jag kontakta läkare i morgon och fråga hur jag ska göra med pencillinet.

• Amanda

Det var så lite så!
    Jag hjälper gärna till när jag kan

Tycker hon inte om smaken på vätskeersättningen så blanda i lite äppeljuice så döljs den hemska smaken lite.

Vi brukar ge barnen vätskeersättningen i sån där medicinspruta, det brukar gå lättast och man ser hur mycket de får i sig och det är lite lite i taget (5 ml).

Hoppas det går snabbt över!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2