• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Vill Du hänga med på barnvagnspromenader i Gustavsberg?

Varje tisdag kl 11:00 träffas vi vid anslagstavlan utanför Gustavsbergs kyrka. Vi brukar gå ca 30 min - 1 timme och avslutar sedan med lunch på någon restaurang i närheten.  Vid dåligt väder hittar vi på något annat tillsammans, t ex lunch i Mölnvik, Forum Nacka eller något liknande. Håll utkik här i tråden på förmiddagen samma dag vi träffas så bestämmer vi plats och aktivitet när det är dåligt väder.

Alla är hjärtligt välkomna!!!

BABYCAFÉ (För föräldrar med barn under ett år)

Gustavsbergs församlingsgård
    Måndagar:
    10.00–12.00 (7-10 månader)
    Torsdagar:
    13.00-15.00 (1-6 månader)

ÖPPEN FÖRSKOLA
    För mamma/pappa och barn tillsammans. schema ht 2006

Gustavsbergs församlingsgård
    Tis: 9.00–13.00
    Ons: 12.30–15.00
    Tors: 9.00–12.30

Tiderna kommer från Svenska Kyrkan, Gustavsbergs församlings hemsida www.svenskakyrkan.se/gustavsberg/barn.htm

Kommunens Öppna förskola  (ligger vid Markörplan)

Öppettider:
    Tisdagar: 13.00 - 15,30 (babygrupp 0-6 mån)

Torsdagar: 8.30 - 12.00 (Öppen verksamhet)
    13.00 - 15.30 (Babygrupp 6-12 mån)

Fredagar: 8.30 - 13.00 (Öppen verksamhet)

www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...

Kommunens öppna förskola
    www2.varmdo.se/Resource.phx/plaza/publica/inv...  Babycafé (öppnar 11 november 2006) Adress: Orions väg 1 (Mölnvik)Ligger närmast sjön, bredvid den nyöppnade Hund- och Kattbutiken.

Öppettider:
    mån-fre 10-16
    lördag  11-15

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-27 16:16:34:
    Fr o m tisdagen den 28 november har vi en ny mötesplats. Vi träffas numera utanför biblioteket (Runda huset) eftersom det är en mera central mötesplats. (Alltså mötesplatsen vid kyrkan gäller inte längre).
  • Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2
  • Ninis

De sa att jag skulle ge henne vätskeersättningen med sked, inte i flaska för då kan hon få i sig för mycket. Om hon inte vill äta på sked ska jag testa medicinspruta. Kan man ta den som man har till penicillinet?

Jag hoppas oxå det går över. Min mamma och sambo ska för en gångs skull komma hit till Stockholm och fira jul. De brukar inte vilja köra långt om det är snö och halt men eftersom det inte någon snö i år bestämde de sig för att komma. Så jag hoppas vi alla blir friska till jul!

• Amanda

Ja du kan ta den medicinsprutan som du använder till penicillinet (det gör vi).
    Nej du ska inte använda flaska, det var bra att de sa det på Sjukvårdsupplysningen (det glömde jag skriva).

Magsjuka smittar upp till 48 tim efter sista kräkningen/diarrén.

• Ninis

Amanda,
    Hon vägrade äta på sked fast jag blandade i lite pärondryck. Mätte upp 1/2 dl i flaska men hon vägrade dricka då oxå. Så jag lade henne på skötbordet och sprutade in vätskan med medicinsprutan. Det är ju inte lätt, det kommer ju en del utanför. Hon har inte kräkts upp det. Gjorde iordning 50 ml välling men hon vill inte ha! Ska jag bara ge vätskeersättningen då eller ska jag spruta in vällingen oxå?

• Ninis

Amanda,
    Anledningen till att jag frågar så mycket är att det inte går att komma in på Vårdguidens hemsida.

• Ninis

Nu har diaréen kommit oxå . . . . .

• Ninis

Amanda,
    Jag är lite tjatig men en sista fråga. Hur gör jag i natt om hon inte vill äta vällingen innan hon lägger sig. Måste jag väcka Engla en gång i timmen och ge henne vätskeersättning då?

• Ninis

Amanda,
    Ringde Sjukvårdsupplysningen igen så slipper jag tjata på dig. Vi ska ge penicillinet som vanligt annars försvinner inte bakterierna. Sen måste vi väcka Engla några gånger i natt och ge vätskeersättning. Det är jättefarligt om det blir uttorkade. Om hon inte kräks något mer under natten kan vi ge blåbärspuré, morotspuré och majsvälling i morgon bitti så det stoppar upp diarén.

Har precis lagt Engla. Innan dess kämpade jag med att få i henne 1 dl vätskeersättning i medicinspruta. Hon vägrar nämligen att äta det på sked och i flaska. Väntade sedan en kvart och testade om hon ville ha lite välling men det ville hon inte. Gav då istället penicillinet som hon kräktes upp direkt (förmodligen för att hon tycker det är äckligt, speciellt när hon mår illa) och då kom ju all vätskeersättning oxå upp! Suck!

Jag tvättar händerna hela tiden, vill inte bli smittad!

• milla

Singis:
    Fy vad jobbigt för Er att Engla är så sjuk! Hoppas verkligen att hon får bli bra snart. Kom att tänka på en sak. Flisan var allergisk mot en pencillinsort och då kräktes hon konstant i två dagar innan det hade gått ur kroppen helt och hållet. Vi bytte sort och sen gick det bra. Ett annat tips är att köpa Alcogel på apoteket och sprita händerna med jämna mellarum, det kan skydda mot de flesta bakterier.
    Krya på er!

Amanda:
    Måste säga att du har näsa för att snoka..Så låter du ganska ynklig utan röst också...Lunch vid 12.00 eller?

Kram allihopa!

• milla

Singis: Om det är magsjuka så kan det vara bra att låta magen "vila", ge henne vätskeersättning med jämna mellanrum så hon inte torkar ut.

Kram!

• Ninis

Milla,
    Jag tror inte Engla är allergisk mot penicillinet. Hon hade öroninflammation för en månad sedan och då åt hon samma sort utan problem. Tror mer på magsjuka eftersom hon har diaré oxå.

Tänkte väcka Engla kl 22, 01 och 04 för att ge vätskeersättning. Det borde räcka väl.

Tack för krya-på-oss-hälsningarna!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2