Tråden Katt
Ja, tolka fritt
*lägger öronen bakåt och vispar med svansen*
Ja, tolka fritt
Åh, va glad jag är över att ha hittat hit
Jag har nämligen en liten fråga om katter..
Det är så att jag har två katter, en hona och en hane. dom är 1 resp. 10 år, och trivs jättebra ihop!
Men nu ska jag ta hand om min pappas kattunge, en hona är 4-5 månader, i två veckor pga stambye i hans lägenhet. Det finns ingen annan som kan ta henne.
Hon har varit här sen i söndags kväll, och honorna fräser väldigt mycket åt varandra, och kattungen fräser även åt hanen.
Men hon vågar vara framme och så.
Tror ni det kommer ge med sig? Att dom åtminstone kan komma överens och låta bli fräsandet?
Just nu sover jag och sambon i olika rum, han med våra katter och jag med pappas.
Hoppas på svar
www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,975687,00.html
Den var så söööt!
Tack allihopa för att ni tog er tid att svara! ![]()
Simson är lite piggare i humöret idag, han har nyss ätit och druckit. Jag ska ändå ringa veterinären idag och fråga om de har en tid, eftersom han fortfarande är helt stum. ![]()
Dollheart
Ni behöver inte sova i skilda rum för att skilja på katterna. Det är mer regel än undantag att katterna fräser åt varandra och till och med brottas och fajtas. Detta i sig är inget farligt utan helt normalt och man ska _inte_ avbryta detta då det handlar om att fastställa en rangordning mellan den nya katten och de andra katterna.
Detta kan ta uppemot en månad när man introducerar en ny katt och i ert fall så ska ju katten inte ens vara så länge hos er.
Jag tycker att sov i samma rum och låt katterna göra upp det där själva. Inget blir bättre av att ni avbryter. Så länge blodvite inte uppstår så ska ni inte avbryta. Om katterna är innekatter så är mitt tips att ni klipper klorna på alla katterna
I övrigt, låt det vara.
Sommartider
Om du ska kika på katt så är detta bra råd:
När du köper katt, bör du tänka på att hitta en kattunge som är pigg, vänlig och lekfull. Du bör tänka dig för två gånger innan du köper den minsta och blygaste katten i kullen.
Här kommer några viktiga saker att tänka på:
Katten ska vara 12 veckor när du tar hem den.
Om inte katten är vaccinerad mot kattpest och kattsnuva, bör man göra det och vaccinera om den med bestämda intervaller.
Känn på kattens päls. Den bör vara fri från ohyra.
Kontrollera att ögonen är rena och klara och att nosen är fuktig.
Kattens öron ska vara rena och torra.
Titta efter om kattens tänder är vita och att munnen är skär.
Se till att analregionen är ren. Leta efter tecken på diarré.
Känn försiktigt på kattens buk. Den ska vara rundad, men inte hård.
Ta god tid på dig. Välj ut din katt med omsorg. Ni ska vara tillsammans länge
Vicryl
Nu är jag här igen
Stormen slog ner våra telefonledningar men nu är dom fixade.
Katter kan bli förkylda men de kan inte smitta av människans förkylningsvirus utan har egna sådana. Om en katt blir förkyld och det inte går över inom ett par dagar så är det rekommenderat att man uppsöker veterinär för att få antibiotika. Detta eftersom en kattförkylning lätt övergår i t.ex. ännu jobbigare sjukdomar. Så min rekommendation är att du uppsöker veterinär om han inte är bättre inom kort.
Tills dess, om katten är hängig så kan du ge den vatten på tesked och blanda lite socker i vattnet. Kan verka uppiggande. Och håll honom inne tills han är bättre! Det är inte att rekommendera att släppa ut en utekatt som är dålig. Nu kanske han inte ens vill ut men det kan ju vara värt att tänka på.
Ah, missade ditt inlägg om att han verkade må bättre idag för jag skrev på mina senaste svar i tråden. Vad skönt
Hoppas är sig själv snart igen. Angående detta med rösten. Han kan ju ha fått någon inflammation som gör att han inte kan jama som han brukar. Så du gör nog klokt i att ändå i alla fall rådfråga veterinär över telefon.
skärgårdsfru
Tack för alla goda råd..
Nu räknar vi dagarna här hemma för på söndag bär vi iväg till Göteborg och tittar på kattunge..
Skärgårdsfru:
Enda anledningen till att vi inte sov ihop allesammans är att lilltjejen inte ville äta, dricka eller gå på toa när min hankatt var i närheten, då han skulle fram och lukta hela tiden.
Vi testade att stänga in lillan i vardagsrummet när vi var med några timmar under kvällen, men då stod hon bara mot dörren och tittade ut (vi har glasdörrar)...
Men till min stora glädje fräser dom inte åt varandra nu när jag kommit hem! Dom är fortfarande lite på sin vakt, men fräsandet är borta, och att resa ragg är inget som kommer så fort en annan katt visar sig :P