• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Merle

ming

När det gäller spelmonopolet tycker jag faktiskt det räcker med de spelberoende vi har. Med alla internetspel och den nya pokertrenden är det väldigt många som sitter i skiten idag. Skulle helst vilja att lagarna mot spel var hårdare.

• ming
    miLLus skrev 2006-12-11 00:31:37 följande:
    ming.Tror du att det vi betalar i skatt räcker till allt som ska betalas statligt?www.millus.se
    Nu är det ju inte bara skatten på lönerna vi pratar om, vi pratar om skatterna på alla former av inkomster i hela Sverige. För alla företag, stora som små, tjänster som varor, och självklart även privatpersonernas inkomstskatter. Sen har vi ju även momsen på alla varor och tjänster vi köper. Så ja, jag tror att det räcker.
    Kossan af Svammel
  • Vanilj

mjuckis- Ja varför inte på maxi?? så kan dem känna sig några slantar.

• Merle

ming

Statssystemet är lite mer utvecklat än rött vs blått, även om det idag kan tyckas annorlunda.

• ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:34:33 följande:
    mingNär det gäller spelmonopolet tycker jag faktiskt det räcker med de spelberoende vi har. Med alla internetspel och den nya pokertrenden är det väldigt många som sitter i skiten idag. Skulle helst vilja att lagarna mot spel var hårdare.
    Du verkar tycka att vi svenskar inte kan ta ansvar för oss själva, precis som sossarna vill att vi svenskar ska tro.
    Tycker du även att staten bör kontrollera sockerförsäljningen också, det är ju jätteskadligt? För staten bryr ju sig så mycket om oss och vill ta hand om oss och säga vad som är skadligt och inte, och därför borde de skydda oss från sockret så vi själva slipper ta ansvar. *ironi*
    Kossan af Svammel
  • miLLus

ming.
    Nja, med tanke på alla mydigheter och föreningar som nu är tvugna att lägga ner pga minskad skatt så tror jag att fler saker kommer läggas ner om man tar bort den inkomsten.

• mjukisvicki

vanilj oja dom är ju redan så fattiga????
    våran maxi butik här istan blev utnämd till sveriges största maxi butik förra året. den hade störst omsättning.. nu snackar vi inte miljoner utan miljarder så jag tror inte dom behöver ha någon sprit för att kunna bli rika. dom klarar sig rätt bra ändå.

• Vanilj

alderia- Statoil men det är inte bara det det handlar om. Jag tycker bara inte heller att staten ska ha monopol på det

• Alderia

Ciccin3: Det handar först och främst inte om bortfall av nuvarnade skatteinkomster utan om att det kommer att bli en ökning av utgifterna. Spritmonopolet går inte med vinst vet du, om man räknar med de sekundära förluster landet gör pga supandet. Alltså sjukvårdskostnader, trafikskador, ökat polisbehov etc. Privata intressen skulle vilja att vi söp så mycket som möjligt, inte med måtta vilket skulle öka dessa utgifter.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!