• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • Vanilj

mjukis- det är dem säkert men det finns säkert andra som vill tjäna pengar på det!

• ming
    mjukisvicki skrev 2006-12-11 00:37:28 följande:
    vanilj oja dom är ju redan så fattiga????våran maxi butik här istan blev utnämd till sveriges största maxi butik förra året. den hade störst omsättning.. nu snackar vi inte miljoner utan miljarder så jag tror inte dom behöver ha någon sprit för att kunna bli rika. dom klarar sig rätt bra ändå.
    Med inkomster kommer även utgifter i liknande mängder. Omsättning är inte detsamma som inkomst.
    Sen menar i vart fall jag att det finns chans för småföretagare att göra sig rika inom de här branscherna.
    Kossan af Svammel
  • Ciccin3

Alderia

Och nu är det ju som så, att när man släpper kalvar på grönbete så går dom bananas.
    Men dom växer upp och lär sig tugga gräs som vuxna kossor en vacker dag.

Det tar tid att ändra på systemet, ja.
    Men det fins inget som säger att Svenska ungdomar, eller för den delen vuxna, skulle supa mer än övriga världen om vi skulle få köpa sprit på samma sätt som dom gör.

• mjukisvicki

vanilj kanske men varför då inte låta staten få de extra kronorna? så folk kan fortsätta läsa på komvux utan att behöva betala sin utbildning.
    eller man kan fortsätta gå till läkaren för bara 120kr. tror du att vi får behålla allt det om staten ska sluta ta in pengar där dom kan?

• Vanilj

Alderia_ Det är ju inte det staten tänker på när dem kom på att vi skulle ha systembolaget.. Det handlar om att dem tjänar en himmla massa pengar! det är det dem tänker Lyssna inte på vad politikerna säger. $$$$$$$$$$$

• Ciccin3

Jo!

Det finns NÅT som säger det. Sossarna, dom vill gärna få oss att tro att vi inte klarar av det.

• Alderia

Vanilj: Men använd då inte argument du inte själv tror på då!

Alltså, ställ dig själv frågan vilka i samhället som förlorar på att spritmonopolet avskaffas och alkohol blir ännu mer lättillgängligt. Det är missbrukare och deras anhöriga. Barn till alkoholister höjer sällan rösten för att avskaffa systemet...

• Vanilj

mjukis- JA eller leva lyxliv och supa eller skicka ut alla pengar från sverige.

• mjukisvicki

vanilj kom på att vi skulle ha systemet? vet du ens hur systemet kom till?

• Merle

ming

Faktiskt tycker jag skattten borde höjas rejält på saker som godis och läsk, ja.
    Och jag ser inget fel i att skydda människor från att styras av storbolagen. Ingen hindrar dig från att köpa alkohol, och eftersom du tydligen kan hantera det är det ju trist att du ska behöva lida av att behöva göra det på systemet. Men många mäniskor kan inte hantera alkohol. Precis som folk inte kan undvika andra ohälsosamma saker som tobak och fel kost. Det är rena fakta att folk faktiskt inte kan stå emot vissa beroendeframkallande saker. Det beror inte på att människor är svaga, utan på att företagens makt och inflytande är så starkt.

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!