• Vanilj

Avskaffa systembolaget!!

Varför ska vi ha systembolag och varför kan inte panodil få säljas på tex maxi!! Vad spelar det för roll! Allt handlar om pengar, inte att dem bryr sig om våran hälsa, jag tycker man ska kunna sälja spirt,öl och vin i affärer och även ha receptfria medeciner det funkar ju i det flesta länder så varför inte här. Dem vill bestämma för mycket om hur man ska leva!! Dem vill bara ha alla pengarna!!

Retligt, jag vill bestämma själv var jag ska köpa mina bira,panodil eller Martini Asti!!

• Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!
  • mjukisvicki

ming vaddå behålla inkomsterna själva? inte direkt så att staten är en person som sitter och håvar in pengar och sen inte lägger dem på någonting.
    visst att vissa i regeringen har lite väl saftiga löner. men om man struntar i det så går statens budget minus väldigt ofta och måste låna pengar för att vi ska kunna ha vårat samhälle som vi har det.
    och om att behålla systemet och apoteket kan hjälpa till att hålla våran budget i någelunda bra *form* så tycker jag det är skitbra.
    bättre det än att låna pengar

• Merle

ming

Nä, men cigaretter.
    Och "staten" är ingen fast punkt, pratar vi om riksdagen är det representanter som vi valt, som skipar lagar efter ett välutvecklat system. Det handlar inte om någon gniden prins John som sitter och håvar in pengar. Tittar man i våra lagar ser man att vi lever i ett samhälle som är mycket välutvecklat när det gäller just att bry sig om individen.
    Sen kanske vissa politiker borde putsa upp sin personliga etik lite, men vår stat som sådan är helt fantastisk.

• ming

Var det ingen som ville kommentera spelmonopolet?
    Klistrar in igen:

Ja, jag håller med! Avskaffa alla statliga monopol, det handlar som sagt inte om att staten bryr sig om oss "stackars lättlurade vanliga medborgare", det handlar ju om att staten vet att det är sådana stora industrier att de vill ha inkomsterna för sig själva!
    Ta spelmonopolet tex, existerar den för att staten är orolig att alla ska gå omkring och bli spelberoende, eller existerar den gör att staten vet att spelbranschen omsätter så mycket pengar?

Kossan af Svammel
  • Vanilj

Alderia: Ja det kanske blir synd om dem som inte vet hur dem ska ta hand om sig själva. Vi måste ha nån som kan bestämma när vi kan köpa sprit annars super vi ihjäl oss

• miLLus

ming.
    Tror du att det vi betalar i skatt räcker till allt som ska betalas statligt?

• ming
    Merle skrev 2006-12-11 00:30:14 följande:
    mingNä, men cigaretter. Och "staten" är ingen fast punkt, pratar vi om riksdagen är det representanter som vi valt, som skipar lagar efter ett välutvecklat system. Det handlar inte om någon gniden prins John som sitter och håvar in pengar. Tittar man i våra lagar ser man att vi lever i ett samhälle som är mycket välutvecklat när det gäller just att bry sig om individen. Sen kanske vissa politiker borde putsa upp sin personliga etik lite, men vår stat som sådan är helt fantastisk.
    Jag har då inte valt den röda sidan som vill ha monopolet, jag röstar blått och jag hoppas att de kommer att avskaffa monopolen snarast.
    Kossan af Svammel
  • mjukisvicki

vanilj. vaddå bestämma när vi ska köpa sprit??? systemet är ju som vilken j*vla butik som helst.
    ända skillnaden är att den inte ligger innan för maxis portar.

• Ciccin3

Någon utav er som tänkt tanken på att ni lyckas betala skatt och moms på precis allt även om vinflaskan säljs på ICA?

Våra barn ska nog få gå i skolan och sjukhusen ska nog få finnas kvar, även om spritmonopolet läggs ner.

• Alderia

Vanilj: ja, för alla andra affärer har öppet dygnet runt?

Svar på tråden Avskaffa systembolaget!!