• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa

*tjurar*

sitter med kvittot...

men hmm stämmer inte med de diskar jag har i akvariet annat än till antalet

så går det när karl och ungar släpps lösa på zoo

nån som vet de latinska namnen på indianplaty, röd platy och regnbågsmolly?

• Diwa

fiskar inte diskar...

• Vilja00

gubbens akvarium men jag kan ju inte hålla mina ögon o fingrar borta iallfall :)

720 liter (så går det när han släpps lös i en butik med en fantast...!) värmare, pump, bara kalksten inga växter.

Sen är det fyllt med malawi ciklider av olika typer, färger o storlekar samt 3 Gibbi (algätare).
    Har nyligen fått yngel igen (1+2) och har två honor som munruvar. Är så häftigt att följa dem med ynglen i munnen, tur det finns töjmån i den truten :)

blir det ett nytt akvarie så blir det antingen stimfiskar (min önskan)eller diskus (gubbens önskan)... fast just nu räcker det mer än gott med den liggande duschkabinen i vardagsrummet :)

ha det gott

• Skärgårdsfru

Här finns en till

Jag har ett akvarium på 225 liter. Jag har 3 relativt stora silverhajar, tre små slöjstjärtar, en ancistrusmal och en platy.

Hihi, jag köpte min första platy för 4 år sedan och sedan dess har dom ynglat av sig så bra så jag har inte behövt köpa några fler än dom 5 stycken jag köpte då. Men nu är det bara en kvar till slut.

Eftersom jag vill att silverhajarna ska få det space dom behöver för att kunna glida runt behagligt och vara så snygga så har jag inte så många andra fiskar.

Men genom åren har jag haft alla möjliga fiskar. Min pappa födde upp fiskar när jag var yngre så akvarium och fiskar har alltid varit en del av min vardag.

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • faster fia

har ett akvarie på 240liter som jag ska börja med sötvatteni. har ett anant akvarie med saltvattensfiskar. de med salltvatten är killens så de får jag inte röra.

• Diwa
    Vilja00 skrev 2007-01-05 16:02:04 följande:
    gubbens akvarium men jag kan ju inte hålla mina ögon o fingrar borta iallfall :)720 liter (så går det när han släpps lös i en butik med en fantast...!) värmare, pump, bara kalksten inga växter.Sen är det fyllt med malawi ciklider av olika typer, färger o storlekar samt 3 Gibbi (algätare).Har nyligen fått yngel igen (1+2) och har två honor som munruvar. Är så häftigt att följa dem med ynglen i munnen, tur det finns töjmån i den truten :)blir det ett nytt akvarie så blir det antingen stimfiskar (min önskan)eller diskus (gubbens önskan)... fast just nu räcker det mer än gott med den liggande duschkabinen i vardagsrummet :)ha det gott
    720 liter...schhh säg inget till min hubbie bara

han vill ha saltvatten nu för det är mindre jobb min uppfattning är den motsatta

själv ville jag bara ha detta lilla och några få fiskar och gärna då "svårare" ellar större fiskar som ciklider, diskus eller varför inte pirayor (eller haj)...men hrm borde följt med när de shoppade

har tyvärr glömt det mesta jag kunde om akvariefisk

och nu försöker jag klura ut vad de egentligen köpte...för bilderna jag hittar stämmer inte med de som simmar

tror de skrivit fel på kvittot eller så var det fel fiskar vi fick...
  • littletiger

Vi har ett 110 liters akvarium. Massa olika tetror, 3 malar, 1 eldstjärt, 1 regnbågshaj, 1 kampfisk, 2 polkadot botia.

Av malarna är en av dem gigantiskt stor och är kungen i akvariet, han styr och ställer med dem två mindre malarna och brukar också sätta Eldstjärten på plats när han blir för närgången eller försöker ta hans mat..

Eldstjärten kan vara ganska elak ibland och jagar regnbågshajen en hel del, ibland ger han sig även på dem andra. Han biter inte, bara jagar dem. Vi funderar på att göra oss av med honom, dvs. sälja honom isåfall.

Kampfisken är röd/blå och älskar att visa upp sig.

Botiorna är tokroliga att titta på, hoppar och snurrar omkring som tossiga

• giz den allsmäktige

har ett 60L med katt i får jag va med iaf......
    japps katt eländet anväder mitt runda akvarium som sovplats, på gruset *suck*

men där emot vill jag ha tips på ngt å ha i det

jag bad aldrig om att bli troll....... men om svansen passar sååååå
  • Malört

Har ett 150 l.
    Har många Trewasee Ciklider samt några röd zebra.
    Leopardsugmalar (enligt min dotter) samt en sån där sugmal med horn i ansiktet.
    Det är för litet tyvärr, men det vi hade först började läcka i december så vi fick akuttömma det och flytta fiskarna.
    De trivs nog hyfsat ändå för det kommer yngel då och då.
    //Malört

• Diwa

kan man få smått av neontetror???

den ena ser ut att ha fått för mycket mat ett tag

men de lägger rom?

bah...jaja mer fiskmat till de andra har inga fler akvarier och ingen yngelgrunka....

Svar på tråden Akvaristik