• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • littletiger

Har precis upptäckt en ny invånare i akvariet - en mini neontetra!
    Dem övriga neontetrorna är fullvuxna - så som dem ska vara, vi köpte dem i maj. Men den här är minimini, kanske 1 cm lång? Kan dem ha gjort bebisar utan att vi har märkt något? Annars vet jag inte var den har kommit ifrån!?

• Skärgårdsfru

Jag har en etisk fråga som jag skulle vilja ställa till er. Jag är väldigt tacksam för er syn på saken.

Det är med sorg i hjärtat som jag har beslutat mig för att sälja mitt akvarium på 225 liter. Jag har bland annat 3 silverhajar och de mäter mellan 8-15 cm. Jag är rådvill till om de ska få flytta med eftersom jag är rädd att nya ägaren inte kommer bry sig om hajarna växer ur akvariet så dom får bo för trångt.

Ska jag skicka med dom?
    Försöka sälja/ge bort dom till någon med större kar?
    Avliva dom?

• littletiger

Hmm, minineontetran har tydligen varit med ända sen vi köpte dem, den har väl gömt sig bland dem andra hela tiden.

• Diwa
    littletiger skrev 2007-01-21 21:38:03 följande:
    Hmm, minineontetran har tydligen varit med ända sen vi köpte dem, den har väl gömt sig bland dem andra hela tiden.
    har också en som är mindre än de andra?
    Stannat i växten?
    Skärgårdsfru skrev 2007-01-21 16:02:11 följande:
    Jag har en etisk fråga som jag skulle vilja ställa till er. Jag är väldigt tacksam för er syn på saken. Det är med sorg i hjärtat som jag har beslutat mig för att sälja mitt akvarium på 225 liter. Jag har bland annat 3 silverhajar och de mäter mellan 8-15 cm. Jag är rådvill till om de ska få flytta med eftersom jag är rädd att nya ägaren inte kommer bry sig om hajarna växer ur akvariet så dom får bo för trångt. Ska jag skicka med dom? Försöka sälja/ge bort dom till någon med större kar? Avliva dom?
    jag hade nog sålt dem...

Eller skänkt dem till nån som kan nåt...de är ju inga nybörjarfiskar...

men allt beror på vems om köper akvariet

zoopen och zoonen har bytesmarknader och där hänger akvaristerna
  • Skärgårdsfru

Så, nu har jag satt ut annons på mitt fina akvarium Usch vad trist detta är. Jag ska definitivt ha akvarium sen när jag bor lite större. Men som det är nu så tar akvariumet upp för mycket plats. Men usch vad trist det känns

• Diwa
    Trist men bra om hajarna/övriga innevånare får en bra ägare...
    Själv ska jag snart ta en tripp till borlängezoo och se om jag kan komplettera fiskbeståndet i ungarnas akvarium...
    måste ha fler räkor och pansarmalar iaf...

för egen del håller jag som bäst på att fixa ihop mitt egna 54liters...litet men mitt bara mitt

inga karlar eller barn göre sig besvär

ska bara klura ut hur jag ska lyckas med min ide

ska ha sand, grus och större stenpartier och så massor med växter såklart...

fisk?
    hmm när jag klurat ut var jag hittar de fiskar jag vill ha så

annars får ynglen låna det när de tittar ut...suck de kommer ju aldrig?

nån som vet om man törs stoppa i vanliga keramikkrukor?
    tänkte slå sönder en så jag får en sandbassäng?
    med lite silikon så kommer den inte synas men hålla sanden på plats annars kommer den lägga sig under det stora gruset ju(engelsk sjösten samt större trumlade stenar av olika sort och färg)
  • Malört

Diwa:
    Sorry om jag stör igen....men måste bara varna lite för räkorna.
    (Förmodar att det är den genomskinliga sorten.) Räkor käkar fiskar! När de kommer åt, t ex nattetid när fiskarna sover, så tar räkorna dem speciellt ynglena. Men det kanske ni redan har märkt.
    //Malört

• Diwa

har amanoräka(var tre från början)

men den sorten är fredlig...finns en variant med klor fram dock som nyper fisk osv

amanon här går akta sig för platyna bestämmer

ska städa eländet imorron och starta 54:an

ska bara paja lite krukor ikväll och hiva ner gruset...sanden får jag ta när jag hinner

har nämligen en helt vansinnig ide om hur det ska se ut

tom gubben säger att det kommer bli snyggt men hmm frågan är om det funkar

• Diwa

muffins

undrar om det är farligt för räkor

de fick just en dos iaf av lillskruttan*asg*

så smarta jag har alltså placerat akvariet för lågt

• Diwa

ooo 560 liter

diskus diskus

vill jag också ha fast de är för stora för mitt lilla 110L

bara vi blir med hus ska jag ha ett större akvarie...
    överväger att silikona om vårt 500 liters men sen har jag spanat in ett på strax över 1000L

men i 1000L blir det isåfall saltvatten (så vi kan köpa nemo och doris )

platyna här heter ann och marvin enligt skrutt heter någon av fiskarna i hitta nemo Ann?

Annars så sliter jag med att återställa balansen i mina akvarier så jag kan skaffa nya fiskar...jag har ju fortfarande inga

borneo sucker är givet...superfina

annars väger jag mellan kakaduaciklid, gul fjärilsciklid,zebra otocinclus och floridatandkarp

men några pansarmalar till den ensamma paleatus samt några aeneus till stora akvariet, en röd platyhanne samt några fler mollys blir det nog

och så ska jag köpa mer växter....går dock inte att köpa här i falun för de är fulla med sniglar och såna vill jag inte ha

Svar på tråden Akvaristik