• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa

mollyna

enda i mina kar som kan yngla är ju molly, platy och snart kampen då

pansarmalar ska gå att få lek på men hmm vi får väl se

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Tinette

har du lagt honon i annat akvarium? hur många bebbar har du fått? håller hon på nu?

• Diwa

nope...de går kvar i 54:an

fångar ynglen efter bästa förmåga vartefter

5 har jag fått fatt på. Har sett ett till men ids inte jaga dem mer...stör hela akvariet ju

och yngelburken jag har är gammal och har tappat mittenavdelaren samt bottenplattan (och de är ju fyra som föder så hmm de går inte i)

Får bli som det blir...

en av honorna är tunn nu, tre kvar
    man ser nåt vitt (yngelsäck?) som sticker ut på dem innan ynglen kommer
    min tippning är att jag snart måste omplacera lite fisk

pappa ska adoptera några stycken  men de måste bli stora först om de itne ska bli kardinal och guramimat så ikväll ska jag ta in 60 liters karet och köra igång...
    Räknar med att de kan flytta ner där på söndag...på tillväxt till adoptioner

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Maxelina

Har ett 200 liters akvarium med följande fiskar i:

Silverfiskar
    Saxfiskar
    Neontetror
    Palettciklider
    Silvertippar
    Eldstjärt
    Sorgmanteltetror
    Vändmal
    Ancistrusmal

Har funderingar på att starta upp mitt 100 liters med, men när det sker vet jag inte ännu.

Någon som har bra tips på lämpliga akvarieväxter som förökar sig lätt?

• Polysperma

noppe är mega roockie i växt världen oxå men  den som ser ut som dill på en pinne är väll relativt snabb (sessiflora ngt) och andmat ska ju vara rena ogräset....
    är värdelös på namn som ni märker

grrrr köpte ett skalare"par" i går och släppte ner dom i det stora karet.
    tråkigare fisk får man nog leta efter.

nu e vi vita, nu e vi randiga å nu e vi vita igen.....
    så simmar dom till kortändan å duttar in 200 gånger i glaset, blir vita vänder å halvvägs e dom randiga igen, fram till andra kort ändan å dutt dutt å vita..... puckon.
    enligt min bok så ska karet va minst 80cm och rymma minst 100 liter, så ja mitt kar ska funka och med tanke på att dom va ca 20 i ett 60L på akvariebutiken så kan dom inte va så bortskämda.

ska kolla om jag ska investera i ett par till så kanske dom blir bättre eller om dom bara är så där, men kan ju inte va nyttigt att tappa färgen hela tiden.

jaja iaf vad heter fisksorten som äter snäckor? har fått sniglar i lilla karet och vet att det finns ngn fisk som äter dom men kommer inte ihåg vilken. eller är det bara en skröna?

hmmm zoopet here i come

• Maxelina

POlysperma:

Praktbotior är snigelätande fiskar

• Maxelina

Oh jisses vad stora de kunde bli!! Tror aldrig jag har sett någon större än max 10 cm. Zoopet är en bra sida, där kan man lära sig mycket
    Har du funnit någon mer snigelätande fisk?

Svar på tråden Akvaristik