• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • M73

Mandarin: kolla först om det finns ngn gammal tråd om saken med sökfunktionens hjälp, gå annars in i den avdelningen i forumet där din fråga passar in (blir lättare att få svar om du lägger den på rätt ställe)
    precis ovanför listan me ämnen finns en knapp "ny diskussion"

• tisteln

Är det någon här som bor i Eskilsyuna trakten? Undrar vart ni handlar till ert akvarium..

• Diwa
    Mandarin skrev 2007-02-24 18:06:42 följande:
    Jag har blivt erbjuden att köpa ett akvarie 120 liter, med värmare plata, justerbar pump,stenar osv. Inköpt 94 ingen märke på. Hur mycket är den värd?
    karet är gammalt...jag hade nog haft ett maxtak på 3-500 beroende på hur gamla pump odyl är

ett nytt kostar inte mer än 1000 om man väljer de billigare karen

och då har man dummygaranti
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Diwa
    tisteln skrev 2007-02-25 10:16:11 följande:
    Är det någon här som bor i Eskilsyuna trakten? Undrar vart ni handlar till ert akvarium..
    djurmagazinet i falun, borlänge och nu sist i valbo

idag blir det omblering i karen...måste möblera om pga yngelinvasion från h*lv*t*t
    behöver itne ens mata fiskarna ju...illa

och hmm 2 litersburken räcker itne till fler

så igår införskaffades ett nytt 54:a liters som ska rymma yngel samt räkor...

frågan är vad man gör av dem sen när de blir större?
    har adoptivfamiljer till en del, och zoo kunde ta några men molly, guppy och platy vill de ju inte ha?
    ~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • Polysperma

hahaha diwa det är därför man inte satsar på sånna

glad att mina inte ynglat då mitt platypar är en ren miss då hubbie inte fatta sikillnad på platy och svärdbärare

• Tinette

Hur länge går fiskar dräktiga/har äggen?

Då tänker jag mesta dels på

Guppi,plati,molly

• Polysperma

inte den blekaste aning, min har vart fet i 3 veckor nu men tror hon bara är fet för å va fet

• Tinette

hahaha okej men vem vet din kanske också e med yngel

• Polysperma
    http://www.monas.se/platys.htm

guuuuuuuuuuuuuud vad jag skäms, mitt fetto är ju HANNEN
    här har jag hela tiden trott att det är honan..... snacka om pinsamt

en platy kan dessutom tydligen få upp till 70 yngel per kull, det du diwa sånt man kollar upp innan man skaffar fler än 2 *ser i bilder hur diwas badkar kommer bli akut kar åt alla yngel *
Svar på tråden Akvaristik