• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Diwa

mmm..de tyckte väl de var smarta med tanke på att gubben kan nada och ungarna ännu mindre...

750 spänn kostade det

jag hade räknat med bara några stycken billiga som start
    ja menar vi har ju inte bråttom...

nu känns det såklart extra pissigt eftersom fiskarna dels inte går att artbestämma (tror de är gatukorsningar ) och de har gett oss sjuka fiskar...

ska åka ner på måndag och se vad de har att säga

• littletiger

Diwa:

Hoppas det löser sig för er och att butiken tar sitt ansvar.

Vi städade akvariet idag och alla firrar verkar må bra. Kampfisken var sur på oss en lång stund efteråt för att vi "bökat" runt därinne och struntat i honom en stund..
    Han höll sig i bakgrunden länge och inte förräns nån timma senare kommer han fram och visar upp sig igen..

• Vilja00

tre små guld färgade yngel har sett dagensljus eller man kanske ska säga - sett mer än morsans mun :)
    Hittade dom av en slump när jag matade, en ny liten grotta har dom fått, någon snäll liten vän har skapat en fin trygg plats till dom.
    Dom tidigare ynglen blir bara modigare o modigare, små utflykter utanför revet o små stöldturneér efter mat. Häftigt, så snabbt dom växer.

• Diwa
    Vilja00 skrev 2007-01-08 10:48:52 följande:
    tre små guld färgade yngel har sett dagensljus eller man kanske ska säga - sett mer än morsans mun :)Hittade dom av en slump när jag matade, en ny liten grotta har dom fått, någon snäll liten vän har skapat en fin trygg plats till dom.Dom tidigare ynglen blir bara modigare o modigare, små utflykter utanför revet o små stöldturneér efter mat. Häftigt, så snabbt dom växer.
    wieeee grattis...självgår vi otåligt i väntans tider

var till zoo idag...fortfarande anser han att det var en bra mängd till ett nystartat akvarie men men fick ny pansarmal och medicin till fiskarna...så nu är vattnet grönt

fick nåt salt oxå...

så nu håller vi tummarna för att inte alla ligger på rygg imorgon
  • littletiger

Diwa:

Hur går det med firrarna? lever dom?

• Diwa

de lever och vattnet är vackert grönt

har precis införskaffat ett till akvarie på 54 liter...(karantän och yngelakvarie)

så vi ska slippa liknande incidenter i framtiden

inga yngel än dock?
    hur länge går de?

hoppas de väntar nu så nya akvariet hinner stå till sig

• Diwa

en vecka och svampen/fenrötan vrekar övervunnen

Rocky dock dock *RIP* gah måste kolla vattenvärden(får hem tester på måndag) så jag snabbt kan införskaffa en ny innan barnen märker att han är borta

Borneosucker superfin sak ju

dessutom har jag nu skaffat ett 54 liters komplett som jag i framtiden ska ha som karantän så jag slipper medicinera det andra...

• jaguar

Diwa : Jag kan intyga att det definitivt är MYCKET mer jobb med ett saltvattensakvarium!

Vi har ett på 425 liter (+ sump på 100 liter)och det är nästan dagligt pyssel för att hålla koll på alla vattenvärden och tillsätta olika kemikalier för att alla invånare (speciellt koraller) ska få allt de behöver. Om man skippar koraller och bara har fiskar kommer man lite lindrigare undan, men det är fortfarande mycket mer jobb än ett sötvattensakvarium! Saltvattensfiskar är känsliga varelser (och dyra, så det är inte roligt att misslyckas).

Men, tro mig, det är vackert!!! Har man tiden och intresset så är det värt det!

• Malört

Diwa:
    Jag har för mig att Mollyn faktiskt är en ganska känslig firre, bl a för vattnets kvalitet.
    Läs lite om den på nätet får du se.

//Malört

• Diwa

Just nu mår alla firrar prima

fantomtetrorna gör sitt bästa för att verka stora och kaxiga
    och flirtar vilt så kanske kanske får man se lite telningar?

Svar på tråden Akvaristik