• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • faster fia

med saltvatten är det inte precis mindre jobb. det är att ta täster på vattnet.

• Vilja00

Diwa - ska inte säga ngt :)
    I ett 60 liters hade jag nog satsat på en skön bakgrund, lite växter o sten samt stimfiskar av mindre sort. Det ser så härligt ut när de simmar ihop o mer rofyllt kan man nog inte få ett akvarie.

• Malört

Diwa:
    Se upp så de inte har fått nå´n sjukdom bara.
    Mina blev så och det visade sig att de var sjuka.
    //Malört

• Diwa

tror att de röda platyna har fenröta
    och en av dem ser svampig ut på sidan
    och den svarta såkallade regnbågsmollyn ser ut att ha små vita prickar

blir så arg...undrar hur stor chans jag har att få zooaffären att antingen byta ut fiskarna(då gråter ungarna) eller åtminstone stå för medicinen...för de var ju sjuka när vi köpte dem...är ju nystartat akvarie så det kan inte vara nåt från oss ju

nån som vet var jag hittar bilder på svamp och fenröta och vita pricksjukan eller vad den nu heter?

• littletiger

En av våra botior dog i dag! Vet inte vad som hände, han såg pigg ut häromdagen och så idag låg han bara still på en stor stock vi har, en sen en stund senare hittade jag honom liggandes på gruset på sidan och rörde sig knappt och och en stund senare var det slut för honom - Vet inte vad som hände, alla andra fiskar verkar må bra. Vi ska dock städa och byta vatten snarast.

• Diwa
    usch då...gammal?
  • theo05

diwa: jag vet inte hur det är m annan fisk, men discus( som vi har för tillfället) som är en mkt känslig fisk kan ju få svamp av lite större temperaturförändringar.. låter som svamp du fått och isåfall kanske de fått det med flytten... då är det ju inte affärens fel.. fast annars borde de ju minst sagt bjuda på medicinen!!! konstigt att det står fel på kvittot???? m fisken menar jag..

• littletiger

Diwa:

nja, köpte den i maj då vi startade upp akvariet. Vet inte hur gammal den var när vi köpte den.

• Diwa

har försökt fota fiskarna men det är inte lätt

tänkte nån måste veta vad det är...

temperaturförändringar?
    platy och molly är ju inga känsliga arter...
    och akvariet har haft i princip konstant temperatur sen de flytta ner i det...

kan trippen från zoo och hem gjort det?
    det handlar om ca 1 timme varav max 2 minuter i uteluft resterande i varmbil max fem minuter och sen i påsar i akvariet...

visserligen kan det gå fort ute???
    den som packade fiskarna ansåg nämligen inte det behövdes tidningar runt om eftersom vi bor nära och de gick direkt till varm bil...

just nu har vi alltså två med fenröta?
    en med vita prickar
    en med något svamliknande
    en döende?(hon har inte bestämt sig än tror jag)
    en död corydoras(dog inom ett par dygn)

tycker iaf det låter mycket konstigt om de var friska när de såldes...och akvariet är nystartat

eventuellt kan det bero på nitrit?
    men det var ju zooförsäljaren som prackade på familjen så himla mycket fisk och tyckte vi kunde ha fler tom
    Normalt börjar man med bara några få i ett nystartat akvarie...

blä...jag som inte ville ha akvarie är superengagerad och övriga vill bara mata dem

• theo05

alltså, om du har både svamp, fenröta och vitaprick så ska du gå tillbaka till affären!!!! så många olika sjukdomar verkar mycket mystiskt... om du hade haft en nitrittopp hade det nog luktat.. de får nog inte alla sjukdomar av det iallafall?? kanske den som dog... jobbigt när det strular i karen!!!

Svar på tråden Akvaristik