• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Polysperma

noppe letar hej vilt tycker kampfisken kunde offra sej å äta några men inte då.

• Vofflis

Annars kan nog pakistanbotian ta sniglar också. De blir inte fullt lika stora och är väldigt roliga att titta på. Jag har en i mitt 96 liters och den trivs utmärkt och lever rövare med mitt stim med tigerbarber. Helfestlig fisk, och några sniglar har jag inte sett röken av sedan den flyttade in!

• Diwa

bra växter är dessa två jag köpte sist...de växer så det knakar

ceratopteris thalictroides
    ser ut som persilja

Limnophilia sessiflora
    ser ut som dill

dessa växer så man vecka för vecka kan dela på dem om man vill...en hel djungel för ynglen

just nu börjar jag hmm undra om de tar slut nån gång?
    gör inget annat än å fiskar upp yngel...de andra fiskarna verkar inte vara sugna på lite snabbmat heller?

Nytt här är att tanterna hämtats hem....tre vackra tanter till Blixten...

~*~Vitiis nemo sine nascitur~*~
  • josmoel
    Polysperma skrev 2007-02-20 21:40:57 följande:
    GW 69 skrev 2007-02-20 21:36:52 följande: Vi har också fiskar. Ett akvarium på 105 liter med mest guldfiskar i.Svårt att få plats med fler eftersom den största guldisen tar upp sån platsDet fanns även en kampfisk, men den dog i förrgår pga en mystisk sjukdom som inte ens akvarieexperten kände tillDet finns bilder i mitt galleri på akvariet om nån är nyfiken ~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~urk...... gick han bet s vet i katten om det inte var så att din kamp vart på semester å dragit på sej malaria

Nja, Malaria vette katten om det var Kanske en släng av "guldfisk-skräck"

Hur som helst så blev det mer fart i baljan när kampis försvann

Ålen kom fram idag t.o.m! Annars ser vi inte skymten av den, men den hörs desto mer på natten när han far fram i gruset

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Mandarin

Japp, alldelse nyss men oj vad många det blev,

• M73

Kul med en akvarietråd, jag brukar hänga en del på zoopet för jag är återfallsförbrytare som akvarist. Just nu har jag fyra kar igång, ett 300 L med oskarsciklider, ett 110 med nyckelhålsciklider, filtrerarräkor och ancistrusmalar, ett 106 l med lite "överblivna" firrar som inte passar in och så ett 60 L som jag har körsbärsräkor och småfirrar i.

• M73

Polysperma. INTE fler skalarer i det karet, de skall egentligen ha 200 l och behöver höga akvarier för att bli riktigt snygga. Dessutom blir de riktigt griniga när de börjar bli könsmogna. Alla ciklider är mer eller mindre tykna av sig *s*
    Vad de knör ihop i zooaffärerna är inget man kan gå efter, ofta är de pinsamt dåliga på vad de säljer eller säljer vad som helst bara de får in pengar. Har bara träffat en handlare som nekat folk att köpa fisk för att de inte passar ihop med de de har hemma eller blir för stora.
    Vofflis, försök få tag i ett par botior till, de vill gå i stim. Om dy tycker att det är fart på den nu så skall du se dem i stim!

Svar på tråden Akvaristik