• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • Mandarin

Svårt att räckna dom ca 15 levade och två råkade jag ta kål på när jag rengorde akvariet och pumpen tog visst en också. Hur nånga kan dom få i en kull?

• Polysperma
    M73 skrev 2007-02-23 20:13:49 följande:
    Polysperma. INTE fler skalarer i det karet, de skall egentligen ha 200 l och behöver höga akvarier för att bli riktigt snygga. Dessutom blir de riktigt griniga när de börjar bli könsmogna. Alla ciklider är mer eller mindre tykna av sig *s* Vad de knör ihop i zooaffärerna är inget man kan gå efter, ofta är de pinsamt dåliga på vad de säljer eller säljer vad som helst bara de får in pengar. Har bara träffat en handlare som nekat folk att köpa fisk för att de inte passar ihop med de de har hemma eller blir för stora.Vofflis, försök få tag i ett par botior till, de vill gå i stim. Om dy tycker att det är fart på den nu så skall du se dem i stim!
    i min bok står det 80cm/110L dom verkar skit pigga å happy nu när dom terrats ett tag
    fast tyvärr så får dom gå tbx till djurbutiken om han tar tbx dom
    upptäckte i går kväll en spricka (inte helt genomgående) på 7 cm mitt i karet så det är nog bara frågan innan det säger sviiiich å 110l vatten på golvet typ.

asförbanad som få just nu.... men men var nog inte meningen att jag skulle dra igång min hobby efter så många år tydligen.
    så nu byter jag bara ut skålen mot ett 60liters kar så kampen och platyna får ett 4 kantigt kar, har så inte råd med ett större oxå *morrar i mungipan*
  • M73

Otur med sprickan!
    Tycker fortfarande att 110 l låter lite litet som rekomendation, möjligtvis för ett etablerat par... När är din bok tryckt förresten? Zoopet rekomenderar 275 L men det är nästan i överkant åt andra hållet. *S*
    Idag skall jag kolla om jag kan hitta en kompis till min A.Linatusänka... Så gäller det bara att hålla sig i skinnet så man inte kommer hem med nått man inte skulle ha *S*

• Polysperma

den är förvisso från 94 så det är nog ganska old info

• Tjofsen

Får man vara med om man har ett 60 Liters bara med två slöjfensstjärtar och en mal???

• josmoel

Var på bibblan en sväng och hittade då en bok om saltvattensakvarium
    Åhhhh, vad jag vill ha ett stort sådant

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • josmoel
    Polysperma skrev 2007-02-24 15:40:52 följande:
    www.saltvattenakvarium.nu/ japps vill jag å ända tills jag såg hans uträkning på ett 160 liters kar.........
    Shit va dyrt   Bokens författare har ett "kar" på 6000 liter! En tjej som dök i det
    ~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Polysperma

ooooooooooo 6000liter

niiiiiiice

Svar på tråden Akvaristik