• Diwa

Akvaristik

Tråden för oss med akvarier...

tipsutbyte, skötselråd eller bara för att visa upp våra gatukorsningar?

Mitt Akvarie: 110 liter, med värmare, pump osv

fiskbestånd just nu:
    11 Neontetror
    6 Fantomtetror
    3 Indian platy
    3 röda platy
    4 Regnbågsmolly
    2 pansarmalar (Corydoras Aenus och corydoras Paleatus)
    3 amanoräkor

en paleatus dog ganska omgående efter att de kommit hem så hmm den simmar i fiskhimlen eller nåt

just nu väntar vi yngel på 2 av platyna och på regnbågsmollyn

är dessutom tämligen säker på att det inte är några regnbågsmollyn eftersom de bilder jag hittat på nätet gör att jag misstänker att det är platyn de med (tuxedo) nån som vet hur man ser skillnad på könen eller har bilder på regnbågsmolly eller indianplaty?
    I'm a Bitch, I'm a Mother, I'm A Child and much Other *asg*
  • Svar på tråden Akvaristik
  • IrmelinFraNorge

Klarte ikke å vente. Så i dag har jeg vært og kjøpt 750 liters akvarium Med alt utstyr ble det ikke akkurat billig....

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • LillaLulla

Irmelin - Grattis! Vågar man fråga hur mycket det kalaset går på...?

• IrmelinFraNorge

med alt utstyr 21000.- Da mangler bare växter og noen lavasteiner.. så det blir nok en ekstra 1000-lapp i morgen...

Jeg tror ikke jeg er best.. jeg vet det.
  • Polysperma

wow irmelin, inte litet det heller

i dag borde mitt förbenade kar som jag väntat i evigheter på dyka upp så jag får sätta igång med mitt projekt räkkar.
    vet ju inte riktigt vad jag får för kar heller, beställde ju ett 54 liters men efter mye om å men så var dom ju slut och jag fick ett annat som var ngn 100lap dyrare, hon bedyrade att det inte var mindre än 54 liter men jag har en känsla av att dom skickat ett på 35 liter.
    då tar det hus i helvetet och jag kommer gå 70 mil och göra ngt väldigt olagligt. iaf så känns det så för butiken har bara strulat från dag ett, kommer aldrig mera betala kontant på en webbutik...... no no no.

jaja växterna jag fick hem dog pga strulet från denna webbutik
    jag har nog världens taskigaste akvariekarma

*Även den bästa mamma kan fela //nanne*
  • josmoel

Nu har vi varit och köpt nya fiskar

Moa ville ha två scalarer, svarta! Skitsnygga
    Josse valde en slöjdstjärt, multifärgad! Också riktigt snygg

Maken köpte en "algätare" modell större.
    Själv nöjde jag mig med ett paket räkmix och nytt filter till pumpen

~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Polysperma

jag har gett upp fisk projektet......
    fick ngt drit med kranvattnet villket gav en stor peningaförlust i räkor
    så nu kämpar vi med att stabilisera för platyna och guppyna drit eller ngt.......

• josmoel
    Polysperma skrev 2007-03-26 19:42:59 följande:
    jag har gett upp fisk projektet...... fick ngt drit med kranvattnet villket gav en stor peningaförlust i räkorså nu kämpar vi med att stabilisera för platyna och guppyna drit eller ngt....... *Även den bästa mamma kan fela //nanne*
    ~~*~~Gunilla, mamma till Josefine och Moa, gift med Stefan~~*~~
  • Tildasmor

Åh, vilken rolig tråd!!

Har precis suttit och läst igenom allt och kikat in hos några av er för att titta på era kar.

Här hemma finns det bara ett mindre för tillfället, tror det ligger på strax över 60 liter.
    där bor Black molly, Platy,1 Guppy hanne, 2 malar av okänd sort 2 khuli ålar och en krabba.

Har haft en större "massdöd" dom sista veckorna då alla guppys (utom 1 då),3 kilfläcksrasbora,1 molly och 2 platy dog (fast ska ja va ärlig så gör det inget att guppyna försvann ).

Så igår fick min käre mor införskaffa nya platys i stan igår, beställde 2, ändrade mej till 4 och hon kom hem med 5

Söker i vild förtvivlan efter ett större (150-200liter), men med min ekonomi kommer det dröja länge, speciellt eftersom man visst bor i fel ände av landet

Hmm, ja d vart visst lite info, nu har ja en fråga oxå

Är det någon som vet av nån info sida om krabban? Tyvärr har ja ingen aning om vad den heter egentligen eftersom det var sambon som införskaffade den...
    men den ser ju ut som en krabba typ
    Röda klor,brug/grå kropp och kanske 4-5cm stor?!

/Malin

• Maxelina

Vad använder ni er av för vattenberedningsmedel efter att ni har städat era akvarium?

• Vasen

Vi har oftast inte något alls i akvariet nu, proverna på vattnet brukar vara helt ok. I början hade vi något phmedel och "aquasafe" från TetraAqua. Men kranvattnet här verkar vara ok.

Våra små svärdbäraryngel har vuxit så det knakar. Det är två omgångar med ca en månads åldersskillnad. En av de äldsta går nu i stora akvariet där den simmar glatt omkring och verkar klara sig bra fast de andra fiskarna är glupska rackare. Vi har tre till från första kullen och åtta från den yngsta i ett yngelakvarie, där de verkar samsas bra. Det ser ut som om två av de yngsta ynglen är albinos. De är helt kritvita och glosögda på något konstigt vis.

Lite bekymmer har vi med scalarerna. Vi köpte fyra och två verkar ha bildat ett par som blivit väldigt aggressiva mot de andra två som får stå bland växterna och trycka mest hela tiden. Butiken ville inte ha tillbaka dem heller så vi försöker bli av med dem på annat vis men det verkar inte vara så lätt att bli av med scalarer precis.

• VeraCB

Hrm.... Skriver som en kratta... Tildasmor ska det naturligtvis stå...

I've got a 24-lane highway going straight thru my head
  • Polysperma

vi hade aqutan en gul flaska med blå kork = skit
    nu kör vi med JBL biotopol en blå flaska betydligt bättre då våra fiskar inte verkar bli hängiga vid vattenbytet som dom blev med det förra trots rätt dosering.

• Tildasmor

VeraCB:
    Jo visst är det en sån krabba jag har!
    Men det enda man hittar på google är ju en massa disskusions forum, jag skulle vilja hitta en ren "fakta sida" om du förstår hur jag menar?!

Svar på tråden Akvaristik