• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • Piii

Hej hopp. vi har en chihuahua tik 75%chihuahua 25% papillon* världens underbaraste, vi skaffa denna lilla pga av att vi bor i lägenhet o inte har spec nära till bar grönområden vilket ja tycker man ska om man har stor hund plus att min e smidig att ha med i jobbet, men vi ska ha en rottis sen med... så ja ja gillar ju både små o stora iof =)

Malaysia den 27 Feb!!!
  • Majsan70

Jag skaffade stor hund eftersom jag helt enkelt inte gillar små hundar. De är små, ofta bjäbbiga o sen (ursäkta) så är de fula. Jag vill gärna veta att hunden inte blir mos om man trampar på den osv.

Nä, helt seriöst så gillar jag stora hundar bättre av många skilda orsaker. Ville jag ha ett mindre djur hade jag köpt en kanin eller nåt. Min hund är en sällskapshund, men det är även tryggt att ha henne som vakthund, då hon inger en del respekt.

Men självklart finns det undantag. Min förra hund var en blandras tax/drever o tuffare hund fick man leta efter.

• Piii

stora hundar smartare? haha my ass heller *asgarv*

Malaysia den 27 Feb!!!
  • BimBim o Knorrans Mamma

Våra hundar är medelstora/stora.
    har en pitbull hane och en 6 mån rottweiler/am bulldog som idag väger 41,5 kg och kommer sluta på runt 65kg.
    Varför?
    Jo för att dels anser jag att man kan ha roligare med stora hundar. De kan dra pulkor på vintern med barnen i. Roligare att busa med. Sen ska det va lite o ta i. Krama om våra lufsar är kärlek
    En hund är ingen hund om de inte är i större format. Menar. Kallar inte chihuahua tex för en hund. Mer som blandning mellan råtta och dammtuss
    Eller förstår du hur jag menar?
    De e ju tom mindre än min katt och HON är liten
    Nä fy. Sen brukar oftast småhundar va så jävla bjäbbiga o jobbiga. Usc. hehe

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Calylite

Vaför stor hund för mig är att jag helt enkelt gillar stora saker :D Stora hus, stora hundar, stora bilar etc..
    Mina är rent sällskap, tävlade mycket förut men nu har ja lagt de på hyllan sen länge tillbaka men såklart hjärngympa kräver ALLA hudnar även om de är sällskap elelr tävling/tjänst så de får dem ändå men i form av träning hos mig istället för klubbar.

Sen att småhundar endast är sällskap känns lite missanvisande, många småhundar tex JRT kräver lite mer än endast promenader och sova i soffan, samma är de med stora, det finns enhel del stora som är rena soffpotatisarna och som trivs utmärkt med det :)

Här finns det btw 2 gamla tanter och ett gammalt par som har Rottis, och de är riktigt lydiga alla tre med så visst går de.

• BimBim o Knorrans Mamma

Glömde ju skriva att vi har våra som sällskap.

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • JeckaH

Så det är delvis respekt man är ute efter då? En vakthund kanske?

ptoa: Den var rolig

• Piii

smullan 80....råtta o dammtuss??????????! okej, ett barn är ingen människa för den är ju liten, måste ju vara samma sak då eller??

Malaysia den 27 Feb!!!
Svar på tråden Varför stor hund?