• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • Marlene B

Alla hundar under knähöjd är inte det katter?Fundersam

• BimBim o Knorrans Mamma
    Piii skrev 2007-01-20 18:57:19 följande:
    smulan 80: jag förstår dig, förstår precis o vitt ja vet bråkar ja inte, ja frågara bara hur du menar. eftersom du sa lite olika, håller me dej på vissa punkter.Men tur för mej att ja en dag ska skaffa en riktig hund då, :P * så ska inte alla ta illa upp nu för ja gör narr av detta, eller börja gråta aight :)*Malaysia den 27 Feb!!!
    Men jag har väl inte sagt att du bråkar va??? *fundersam*
    hehe. Men va bra att du ska skaffa riktig vovve sen då
    Trevlig resa till värmen i feb förresten
    Släpa inte hem några kameler nu bara för då blir mina vovvar småpotatisar i jämförelse

Blue Banana skrev 2007-01-21 09:28:05 följande:
    Men varför skaffar man sig en liten hund?!Som till exempel chihuahua? jag trodde man hade sådana i kaninburar, och ibland stoppade i väskan för lite friskluft
    HAHAHAHA!!! Asgarv* Du sa det jag ej vågade säga

JeckaH skrev 2007-01-21 12:53:35 följande:
    Många tycks inte gilla små hundar och uttrycker sig på ett inte allt för diplomatiskt sätt. Tråkigt med den tonen mot små hundar, då större hundar inte verkar bli så illa omtyckta. Tycker själv om både små och stora hundar, men har valt att äga en liten hund själv. Skulle aldrig någonsin skriva något vasst och elakt om någon annans hundras i ett forum där man vet där finns ägare av den hundrasen. Skärpning!
    Tycker nog tvärtom. Hur mkt skit och fördomar tror du jag får höra om min pitbullhane tex? Däremot hör jag sällan mkt om småhundar. men det beror kanske lite på vart man läser osv. Men jag tycker som så att man vet ju vem ens hund är och vad den går för osv så vet man det bara själv så är det ju skitsamma vad andra tycker.
    Jag tror säkert chihuahua är jättegoa hundar.
    Tycker bara att det inte är vad jag kallar "hund".
    Sen är det inte hundens fel att många av ägarna klär ut dom i cerisa kläder och guldhalsband och BÄR hundarna på promenad..
    Tyvärr förstör det hundens rykte. Precis som okunniga människor , media och idioter som skaffar pitbulls el liknande som kukförlängare förstör pitbullens rykte...
    Ta kommentarerna med en nypa salt
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • ixxia

ALJO: du skriver ju själv vad "jävla ettrig hon är mot den stora" " hon biter han tills han blöder" precis så som ja tycker dom flesta småhundar är....
    med då är det tydligen lite gulligt å tufft om snå hundar beter sej så mot större,,, men jäklar om våra "stora" farliga "kamp" hundar skulle bete sej så mot dom mindre,, skulle vi bli anmälda för avlivning på dom direkt!

• Maja Gräddnos

Svar på Ts: Somliga skaffar stor hund för att de är ute efter just den rasens egenskaper, andra skaffar stor hund för att de går enbart på utseende och struntar i om deras familjs levnadssätt kommer att passa hunden eller ej.

Kolla alla dessa omplaceringar och se vilka raser som är överrepresenterade. Ett tydligt tecken på att somliga väljer ras utan någon som helst kunskap om vad de får i kopplet.

• Blue Banana

JeckaH

Äääsch ta det lugna, jag är ju inte direkt seriös.....
  • dobbis

Ja, jag och min sambo tycker väl om alla hundar, men bättre om stora raser än om små. vi vill ha en hund som vi kan jobba ordentligt med, jag vill kunna ha med mina hundar ute i skogen när jag rider, och det är då lättare med en stor långbent hund, än en liten tax. min sambo åker skidor efter våran hund och det skulle också vara svårt efter en liten hundras. sen så har vi ju våran hund som sällskapshund i första hand, men han kräver att man jobbar med honom och det ville vi ha. vi är aktiva människor och vill ha en aktiv hund. så valet att skaffa dobermann var inte svårt, och vi har aldrig ångrat oss. som tur är finns det ju hundraser för alla typer av människor.

Vi väntar med spänning på den som ska kika ut i mars.
  • Fighter

Jag ville ha en stor frisk hund, utan mycket skall, ingen pälsvård.
    Jag ville kunna ha hundarna med i stallet utan att vara rädd för att hästarna inte kan se dom.
    Jag tycker att
    "ska de vara så ska det vara ordentligt !"

• erica78

mellan är bäst! mellanraser orkar gå långa promenader,man kan ha dom med i skidspår, jogga och cykla med. samtidigt så är dom lätta och ta med. händer det nåt så orkar man bära dom en bit (min väger 6kg). och så känns det som en hund och ingen acessoar. gillar både stora och småhundar, men lagomt är bäst :)

• Vilgotha

Har schäfer eftersom jag bor på gård och vill ha en vakthund, åtminstone till utseendet.
    Sen tycker jag att det är en helt fantastisk hund Helt min smak!

• Miafialoppenkorv

Vi har stora raser mest pga av just de raserna tilltalade oss båda!! Men har haft mindre raser förut. Det är väl mest en smaksak!

Svar på tråden Varför stor hund?