• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • erica78

Smulan-> ups..menade 16 kg...

• BimBim o Knorrans Mamma
    erica78 skrev 2007-01-23 00:13:28 följande:
    Smulan-> ups..menade 16 kg...
    Hehe ok. ja det är ju iaf en liten mellanstor hund?
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • sländan5

vår familj har 2 stora hundar en newfounland tik snart 9år väger lite 5o + hon är 12 cm för låg mankhöjd . men hon är go och vår andra tik en grand danois en blå väger ca 50-60 kg mankhöjd ca 80. vi har köpt dem båda som äldre pga att de tidigare ägarna haft problem och inte orkat pga att de måste skolas om. en stor hund måste lyda och gå nätt bredvid!!!!
    Det är viktigt annars kan man inte gå ut med hunden om man som ägare är rädd att möta andra hundar med sin hund.Då kan man inte njuta av att promenera.

man möter så många med små hundar(inget illa menat) som en granne här som stod med sin lilla hund och höll om trädet för att få bukt med sin skällande ylande hoppande lilla hund. jag försöker alltid att gå undan om jag ser på förhand att personer med hundar har problem. mina hunder lyder men jag vill inte måla fan på väggen och gå emot skällande hundar som ägarna inte klarar av trots att de är små.
    Ofta skäller små hundar på stora och stora bryr sig inte.

Visst är det jobbig tid då man skolar hunden lydnad men det är värt varje sekund timme man skall ha tålamod och mitt tålamod tog nästan slut då jag skolade grand daniosen att gå fot. ...men nu går hon nätt. de tog 3 månader och ett brutet finger då hon drog och knyckte i kopplet så hastigt när vi mötte en dalmatin hane för tre år sedan.jag låg på mage i snön och isen och hon drog iväg med mig på 65 kg som en vante men jag höll i kopplet :)såg roligt ut och jag kände mig urdum och var arg men inget hände mellan hundarna så jag fick gips i 8 veckor och nu har jag två härliga hundar... förlåt det blev lite långt.

• flixflax

Jag har stor hund för att kunna gå ut och gå när som helst utan att vara rädd samt för jag ville ha en skrämmande vakthund.

• Rottis77

Har 2 st Rottweiler som jag kör bruks med + en Bullmastiff, som mest är sällskap för han är så himla envis och gör bara det han vill. Skaffade mina vovvar för att jag tycker om raserna och vill gärna ha lite rejäla hundar, inte för att skrämmas för det kan inte mina hundar, men sammtidigt känns det skönt att folk har lite respekt för dom för vi bor mitt ute i skogen, och min sambo jobbar ofta borta, så då är det skönt att ha dom här, det värsta dom skulle gjort om det kom nån skulle nog varit och slickat på dom, hihi.

• Alvarin

För att en liten inte orkar hänga med när jag joggar

• Zimlis

Min lilla cockerspaniel-tjej slår de allra flesta hundar vi träffat i uthållighet.. Så det så!!

Vår vaktmästare trodde inte sina ögon när han kom hem t oss - hade vart o plingat på dan innan - va det verkligen den lilla som skällde så?? Han va helt hundra på att det va en stor vovve innanför dörren.

Gillade inlägg 74 Japp mindre hundar har faktiskt massor med energi oxå.

Ska tillägga att jag även har en borzoi (han bor dock kvar hos mina föräldrar på landet) och jag tycker om både stora o små.
    Nu skaffade iofs jag en cocker för att det är "en stor hund i mindre förpackning"

Sländan5: Här är det tvärtom - här är det de stora hundarna som gapar o skäller o drar runt med sina hussar o mattar som vantar - alltså tyckte jag verkligen ditt inlägg va så klockrent. Lydnad avgör hela saken, sen om det är en liten historia som hoppar runt o skäller eller det är en stor som faktiskt kan vara skrämmande.. det är lika illa!!
    Se till att ha disciplin på hundarna - det blir faktiskt så mycket trevligare för alla + att det är faktiskt riktigt kul att ha en hund som lyssnar.

• Caylinn83

Jag har en stor hund för att jag vill ha en ordentlig hund, inget puttenuttigt.. dessutom är de flesta småhundar obehagliga. Man riskerar att trampa på dem och dem skäller som..zebrafinkar.
    Jag har nästan enbart träffat livsfarliga chihuahuor. Haha. Måste tilläggas.

• Missing Wolf

Har två stora vinthundar, därför att jag gillar deras psyke. Lugna och vänliga. Har även en "moms" som av någon anledning hamnade hos mej. (Bilder i galleriet)

Ord ger livet meningar
  • SusL

Jag gillar de flesta hundar, stora som små, men har bara haft just stora hundar genom åren.
    För mig är just storleken ett plus (en liten hund skulle säkert få stryk av katterna i huset *s*) och förstås det faktum att raserna har varit av den lugna och sävliga sorten och gått bra ihop med mina hundvänliga barn.

Nu är jag lycklig ägare till en newfoundlandstik som förvisso är ovanligt liten för sin ras (45kg) men precis så där gosigt stillsam inne och lagom sävlig ute som passar en halvslapp hundägare som mig.

Svar på tråden Varför stor hund?