• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • enlitenbitkaka

har en relativt stor hund - en labbe! Vill ha en stor hund som är mycket "hund", något rejält att gosa med, ingenting man slänger under armen. En hund som älskar att arbeta och är mjuk i sättet.

Små hundar är oftast bjäbbiga, ilskna och ofta stuntar äagren i att uppfostra dem just för att dme är små och han/hon kan lyfta upp den osv.

Skulle jag skaffa en liten hund så fick det bli ex. en staffe eller en DP....ingen liten uppnosig shih-tzu som är rädd för att bli blöt om tassarna.

jag vill ha mycket hund och det sitter inte i storleken

.?:*¨¨*:?. lose your dream and you might lose your mind - mick jagger.?:*¨¨*:?.
  • Winnertaco

Fast även små hundar kan kräva massor, det är inte så att de automatiskt klarar sig med lite motion bara för att de är små. För att inte tala om hur mycket lydnadsträning en lite minder hund kan kräva, bland annat att få dem att inte skälla såfort det kommer en större hund!

• Dagsländan

Jag föredrar stora hundar, är uppvuxen med labbar, men sen 5 år har jag en rottis som jag skaffade, dels för att dom är så vackra och dels för att dom är så goa och underbara samt att det är kul att jobba med dom. (ialla fall de som jag träffar på klubben).Sen är hon så kanon mysig,älskar att ligga i knät och gosa.
    Dessvärre ville min sambo ha en jakthund, har förut haft drevrar, men ville för 6 år sedan pröva en ny ras, en TJT. Och det är en STOR hund i litet format. Så på så sätt har vi två stora hundar,även om rottisen tror att hon är jätte liten.

• mollieboll

Har inte hund nu men har alltid haft stora hundar tidigare... Förmodligen för att jag lätt tappar bort saker och en stor hund är lättare att hitta än en liten
    Tur att jag inte slarvat bort dottern än....

• Hallonsaft

Jag väljer stora hundar för att jag inte funnit någon liten ras som tilltalat mig. Varken till utseende, egenskaper eller temperament. I schäfern har jag funnit allt.

• agnessss

Stora hundar funkar utmärkt som sällskaps hund..
    anledningen till att "tanter" har små hundar e för att stora hundar kräver låånga promenader o e starkare..Lite mer ansträngande för en tant att ha...

• agnessss

Själv har jag en Fox-terrier/papillon
    Men har även haft en rottweiler/shäfer o en renrasig Shäfer...Hundar stora som små..det e fortfarande hundar..

• Heisan

Jag är vinthundsmänniska och gillar helt klart hundar med stor storlek. Men det är nog mest för att jag är så himla insnöad på Varghundar. Svårt att inte gilla storlek när det är drömrasen..

Önskar att folk kunde tänka längre än näsan räcker....
  • Jujja

Måste erkänna att jag helt ändrat uppfattning om små hundar. Har alltid tyckt dom varit små o bjäbbiga osv osv.
    Men n min bror träffade sin tjej...hon har en dvärgpinsher(Åker heter han,hehe)....Det är den tuffaste, goaste o charmigaste lilla krabat jag träffat. Han är sju år(omplaceringshund som haft ett rent helvete)...jag har en RR som heter Lillen o väger 40kg. Lillen va i början skiiiiträdd f denne lille tuffing...han satte sin 35 kg tyngre polare på plats fr början...men nu kommer dom kanonfin överrens o t o m leker lite ibland

• Blue Banana

Men varför skaffar man sig en liten hund?!

Som till exempel chihuahua? jag trodde man hade sådana i kaninburar, och ibland stoppade i väskan för lite friskluft
Svar på tråden Varför stor hund?