• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • Kalina

Jag vill ha en hund inte nåt gosedjur, då hade jag skaffat katt.

Lilla Bus...mammas kärlek.
  • Neline

Vi hade en New foundland förut, och en sån ska det bli igen!!
    Världens bästa (enligt mig Flört)!!!
    Tycker inte illa om små raser, men jag älskar stora hundar!!

• JeckaH

Det var ju väldigt va folk rackar ner på chihuahuor då! Det är klart att chihuahuan är en hund, jag hoppas att ni skämtar.

• apsa

jag har en STOR en mellanstor och en pyttis så jag kollar inte i storleken eller rasen utan blir oftast bara kär i individen..alla är dessutom blandisar(vilket jag ofta får mycket skit av från folk) men enligt mig tre av världens finaste och underbaraste hundar...
    den största räddade jag från avlivning och den minstakom till mig från ryssland, eftersom hon och hennes syskon hade hittats vandrandes ensamma utan mamma och hamnat i en hundgård i väntan av antingen ett hem eller döden...
    och min mellan hund skaffade jag när hon var en liten valp från ett fint och tryggt hem med en underbar uppfödare...
    P1190278.JPG 

Jag är inte korkad jag har bara otur när jag tänker...
  • Y O D A

Jag har valt hund utifrån de egenskaper jag vill att en sällskapshund ska ha. Det råkade vara Irländsk varghund som stämde bäst in på vad som är viktigt för mig.

Fear is the path to the dark side
  • ixxia

finns ingen liten hundras jag gillar, varken till sätt elr utseende, oftast tycker jag dom e fula sura skälliga ettriga och riktiga odågor som dom flesta ägare inte har ngn som helst pli på!
    oj vad arga många blir på mej nu... =)
    nu kommer jag å höra vilkna lydiga småhundar alla har he he he..

• Chva72

Vi ville ha en rejäl hund.. har aldrig varit mycket för små hundar..  har träffat alltför många små, skälliga, rädda och bitska såna.

Min familj är mitt allt.
  • Rigmor Mortis

Kan tillägga att jag haft dvärghund och ogillar dem ändå fast det gjorde jag ju inte då förstås.

• Tant Groda

Har bara läst TS: vi har ingen hund än men kommer att skaffa när vi har tid för en hund, och då kommer det antagligen bli en rottis. Både jag och sambon har en förkärlek till de större hundarna och man väljer ju den hunden som passar en själv bäst!

Svar på tråden Varför stor hund?