• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • miab80

Jag har min rottis/schäfer tik som sällskap enbart!
    Har haft taxar hela min uppväxt o jag kände att jag ville ha en "riktig" (förstå mig rätt nu) hund...

• clay

Jag har en schäfertik.
    Jag gillar stora hundar pga att jag vill känna mig säker när jag går ut med hunden, natt som dag, jag vill att den ska kunna skydda mig vid ett eventuellt angrepp, sen vill jag att den ska klara en eventuell hundattack och för att den ska vakta hemmet.
    Så för mig är en hund inte enbart sällskap, den har en funktion som vakt och "bodyguard" ;)
    Jag tycker också om att träna lite lydnad med henne och vara ute i skogen en hel del. Sen älskar jag min hund över allt annat och skulle verkligen inte vilja hamna i en situation där min hund riskerar att bli skadad på nåt sätt. Förhoppningsvis räcker hennes utseende och skällande för att hålla otrevliga typer ifrån mig.

• Vargtass

Jag vill ha en hund som passar oss och våran livsstil. Jag valde en Schäfer och mycket för jag är intresserad av att träna bruks. Dessutom är vi ute mycket i skog och mark och vill ha en hund som är villig att jobba. En Schäfer är väldigt mångsidig och trevlig. Jag skulle mycket väl kunnat tänka mig en liten hund om det hade passat bättre i vårat liv. För min/vår del hade inte storleken på hunden den största prioriteringen annat än att den ska klara en tuff dag i skog och terräng rent fysiskt (men det kan ju små också klara). Sen är det trevligt att känna sig trygg också i huset. Vi har ju knappast behov av att installera larm.

• blunder5

Är inte stora hundar sällskapshundar då?Själv så gillar jag både stora och små hundar.

• bastarden

Jag har 2 stora hundar, en rottis-blandis o en dogo argentino. Båda är i huvudsak sällskap men jag tränar dem o försöker tillfredsställa deras behov lika mkt som mina egna.
    +att jag inte är nån småhunds-människa.

Kan man inte ha stora hundar till sällskap? *undra*

• Bexter

Vi har en dogue de bordaux och det är en stor hund men anledningen till att vi fastnat för rasen är inte för att den är stori kroppsmassa utan att den har ett lika stort hjärta och en enorm charm.
    För ras är inte bara storlek det tillkommer utsseende, charm och mentalitet....

• Uncia

får hoppa in och tilägga att många av våra största hundraser ses som ren sällskapshundar och är ofta mer lugna på sättet än många små med.

varför folk skaffar stor vs liten är väl att smaken är olika.

• gemelli

Vi skaffade en STOR hund i en LITEN kropp. Kan det bli bättre

Bebbe i Magen
  • sinkadus

"Det är skönt att ha något att hålla i när det blåser"... Jag vet inte jag tycker det känns "mer hund"... Egentligen så handlar det mer om att jag gillar stora raser. De är ofta lugnare, men jag kan givetvis tänka mig mindre raser också, har bara inte hittat den rätta än.

Anledningen till att "gamla damer inte har Rottisar" kan man ju väl förstå, och även vara tacksam för.

• minasöner

Vi har en Sankt Bernhardstik på 70 kg. Det är en helt underbar ras och är dessutom barnvänliga. Det är så mysigt att gosa 70 kilo hund

• Zimlis

Här i vårt område finns det en äldre dam som har en dobermann, vilken pli hon har på den hunden, en fröjd att se dom tillsammans.

• piratedoll

Jag har dobermann för att jag är bruksintresserad. Han tränas och ska i framtiden (han är 16 mån) tävlas i antingen IPO eller sök eller bägge delarna.

Har även en liten hund (blandras) och han är främst sällskapshund.

Svar på tråden Varför stor hund?