• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • Piii

Hmm vad jag menar är att man inte ska nerdvärde något djur eller tycka sämre om det för at bdet är litet eller stort..
    Alla tycker olika självklart men små bjäbbiga hundar mjo, de finns stora sådana med...
    Jag har en liten pga av att ja tycker inte man ska ha stora hundar i lägenhet iaf inte i våran tvåa.
    Ska köpa en rottis sen,för vi ska flytta till radhus med bra område runt om, en stor hund är mer än nån att kramas med den kräver motion o vård vilken en liten med gör fast i mindre skala.
    Jag har väl Lyckan får man kalla det att tycka om båda.

Tycker inte illa om dom som endast tycker om stora eller endast små.
    tycker bara man inte ska leta fel hos den man just inte gillar, men det är ju så människor gör, både mot djur och andra människor tyvärr.

Malaysia den 27 Feb!!!
  • JeckaH

Om chihuahuan är en dammtuss så är ju pittbullen en mördarmaskin. Fördomar, fördomar.....

• BimBim o Knorrans Mamma
    Piii skrev 2007-01-20 18:40:57 följande:
    smullan 80....råtta o dammtuss??????????! okej, ett barn är ingen människa för den är ju liten, måste ju vara samma sak då eller??Malaysia den 27 Feb!!!
    Missade du denna efter?? --->
    Jag kanske skojade lite... Varför så allvarlig
    JeckaH skrev 2007-01-20 18:43:37 följande:
    Det var ju väldigt va folk rackar ner på chihuahuor då! Det är klart att chihuahuan är en hund, jag hoppas att ni skämtar.
    Jo det är väl en hund såklart. Men tycker inte småhundar är "hundar" i mina ögon. En hund i mina ögon är en större varelse än så
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • Standly

Man väljer väl inte hund efter storlek får jag verkligen hoppas . Man väljer väl hund efter vad man "ska ha den till", vilka egenskaper hunden ska ha osv.

• BimBim o Knorrans Mamma
    JeckaH skrev 2007-01-20 18:47:16 följande:
    Om chihuahuan är en dammtuss så är ju pittbullen en mördarmaskin. Fördomar, fördomar.....
    Men gud
    Missade du oxå min jättesmilegubbe efter det??? <----- Denna???
    Jag SKOJADE!!!
    jesus
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • apsa

kan också säga att jag älskar alla mina hundar lika mycket såklart men blir alltid kär i och tycker mer om stoora hundar, har haft även chihuahua och en dvärgblandis som jag älskade otroligt mycket men själv föredrar jag ändå större hundar.

Jag är inte korkad jag har bara otur när jag tänker...
  • Skärgårdsfru

Jag har vuxit upp med både stor och liten hund och ser fördelar med båda raserna. Jag tycker det beror helt på vad man vill ha ut av sin hund.

Rent generellt sätt så tycker jag mindre hundar är mycker mer gosiga och det är mysigt med en s.k. knähund.

Min upplevelse är INTE att liten hund=bjäbb. Det beror helt på ras och vilken personlighet hunden har. När jag väljer hund så blir det efter vad jag kan och vill erbjuda den samt vilket psyke/personlighet den har. Jag ser inte till storleken som det mest betydande i det sammanhanget.

• Majsan70

Standly

Klart att man väljer hund efter storlek. Det finns inget i världen som skulle få mig att välja en typ dammtussehund...

Sen att andra gillar dem är en annan sak.

• Adelisa

vart går gränsen mellan stor och liten då? det har ju inte bara med STORLEK att göra utan egenskaperna som rasen innehar.

Vi har en goldentjej.

Julian 060210
  • Piii
    Smulan 80 skrev 2007-01-20 18:47:28 följande:
    Piii skrev 2007-01-20 18:40:57 följande: smullan 80....råtta o dammtuss??????????! okej, ett barn är ingen människa för den är ju liten, måste ju vara samma sak då eller??Malaysia den 27 Feb!!! Missade du denna efter?? ---> Jag kanske skojade lite... Varför så allvarlig JeckaH skrev 2007-01-20 18:43:37 följande: Det var ju väldigt va folk rackar ner på chihuahuor då! Det är klart att chihuahuan är en hund, jag hoppas att ni skämtar. Jo det är väl en hund såklart. Men tycker inte småhundar är "hundar" i mina ögon. En hund i mina ögon är en större varelse än så (¯`°•.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.•°´¯)
    Hmm jo, men kolla va du skrev klkart man blir fundersam om du skojar el ej.
    först svara du på min med detta:
    "Missade du denna efter?? ---> Jag kanske skojade lite... Varför så allvarlig"

Sen svara då såhär på nästa:
    "Men tycker inte småhundar är "hundar" i mina ögon. En hund i mina ögon är en större varelse än så "

du förstår säkert med att man blir lite ... förvirrad!? =)
    Malaysia den 27 Feb!!!
Svar på tråden Varför stor hund?