• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • BimBim o Knorrans Mamma

piii: Jo det kanske var lite förvirrande då. men det med dammtuss var på skämt. Men jag menar mer att skulle jag förklara för nån hur en hund ser ut för nån som aldrig sett nån så hade jag ju definitivt inte förklarat den som en chihuahua. Utan mer som en stor hund. tex rottis, labbe, golden, mm.
    eller förstår du?

(¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • apsa

men inte ska man väl börja bråka om en sån här sak det är väl onödigt!!!!
    Det är väl bar att man tycker olika och om olika raser för då finns det ju nått för alla eller hur.

och om nån inte tycker om just din hund så so what du älskar väl den ändå är inte de viktigast??
    lägg av nu alla hundar är söta fina och lika värda det är bara vi männskor som tycker olika!!!!!!!!

Jag är inte korkad jag har bara otur när jag tänker...
  • Piii

smulan 80: jag förstår dig, förstår precis o vitt ja vet bråkar ja inte, ja frågara bara hur du menar. eftersom du sa lite olika, håller me dej på vissa punkter.

Men tur för mej att ja en dag ska skaffa en riktig hund då, :P * så ska inte alla ta illa upp nu för ja gör narr av detta, eller börja gråta aight :)*

Malaysia den 27 Feb!!!
  • Standly

Majsan70: Om jag säger såhär då. Du vill att hunden ENDAST ska vara sällskap då tittar man väl först & främst på olika hundars rasegenskaper & inte om det är 30 lr 40 cm hög?

Förstår om man vill ha en liten hund alt. stor hund men tycker argumenten ska ligga i rasen & inte storleken. Vet att så är inte fallet, därav alla omplaceringar.

• Majsan70

Standly

Om jag vill ha en sällskapshund, så utgår jag först från vilken storlek jag vill ha och väljer därefter egenskaper och av egenskaperna så kommer rasen.

Alltså är min sällskapshund en tik på 30 kilo, vilket jag tycker är ganska lagomt.

Hade jag velat ha en knähund, så hade jag valt bland de pyttesmå raserna när jag letat efter de egenskaper jag velat ha. osv osv.

• Suskiv

har ingen hund än. Men föredrar stora hundar. Ja de är mer hund liksom. Jag tycker små hundar är ganska bjäbbiga och de skulle säkert åka på stryk av våra katter. Jag menar en hund ska ju iaf vara större än en katt. Jag vill även att hunden ska tåla lite, den ska inet bli krossmosad bara för att en ettåring ramlar på den.

• Y O D A

måste göra ett inlägg i debatten om små kontra stora hundar.
    Det har faktiskt med uppfostran att göra - om småhundar blir odrägliga bjäbbiga monster alltså.
    Nu är jag fast i Varghundsträsket då, men vargarna har väldigt ofta sällskap av små hundar som sheltie, chihuahua, dvärgpincher etc på kennlarna där jag köpt hund. De har varit tåliga, väluppfostrade och normala hundar. Små hundar har dåligt rykte p.g.a de oftast är dåligt dresserade.
    Jag valde hund - som jag skrivit förut i tråden - utifrån rasegenskaper som passar i mitt liv och inte utifrån storlek på hunden. Det kunde ha blivit en mops - om det passat mig bättre.
    Min varghunds bästa polare är en yttepytteliten blandis tik (jack russel o shi-tzu bla) och hon är tyst och väldigt väldresserad. Men ägaren är som jag,  en fd brukshundsmänniska.

Fear is the path to the dark side
  • Standly

Majsan70: Men om man vet vilka egenskaper man vill ha på sin hund så väljer man ju bland de raser av den storleken som passar bäst. Vill man enbart ha en saällskapshund & absolut inget annat så är ju urvalet oerhört begränsat. Behöver ju inte gå in på raser för du förstår ändå. Har man från början bestämt sig för en stor hund men det finns ingen sådan som uppfyller mina krav, ska jag då välja en stor ändå i hopp om att det passar? Hur många stora hundar är i regel endast lämpade till sällskap?

• Piii

Min hund är vanligt uppfostrad med vett o etikett. hon är 5 mån o världens raraste.
    lydig o snäll. helt underbar så himla mycket HUND i henne även fast hon är en chihuahua.
    Mer hund än vissa större, tål mycket gör hon mer, mindre än våra 2 katter, där är det fajt varge dag på skoj alltså, men ack så tuff hon är. min goding.

Malaysia den 27 Feb!!!
  • Jen nifer

nja kanske inte äldre med rottisar lr likande, med i storlek så är dom ju i samma som typ en golden retriver o de finns de ju absolut lite äldre människor som har...

Jag tycker om större hundar helt enkelt(mindre också) men ja har helt enkelt fastnat för dom större, o sen så ska man ju veta att skaffar man en rottis lr schäfer lr liknande så är det en bruks hund och INTE enbart en sällskapshund, utan en hund som kräver mer mottion o träning.

Men de finns mindre raser som kräver ganska mycket också.

Men förstår inte varför nån skulle ifråfgasätta varfö rman skaffat en mindre hundras, varför inte?

Lika lite som ja förstår varför nån skulle fråga den motsatta frågan.

Allt handlar om tycke o smak i intresse..

Plussade 18/5. !
Svar på tråden Varför stor hund?