• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • vackrastarflow

oj den här tråden var verkligen full av FÖRDOMAR.

jag har bott med både stor och liten. den store var en underbar labbe, ja förmodligen världens största labbe som användes till jakt. han var otroligt snäll och go, men så stor att man knappt kunde ha honom inne. hade man glas på vardagsrumsbordet så var de välta inom två minuter antingen av en ivrig svans eller av nyfiken nos. jag gillar inte det. min egen är mycket mindre, mycket tystare, och mycket behändigare då han varken fäller eller är i vägen. lättare att gosa med och ha med överallt. välter inga barn etc.

däremot har jag inga fördomar när det gäller båda. jag vet vad det handlar om och jag gillar dem båda på olika sätt. saknar min jättekompis men är nöjd med min lilla plutt. får se vad det blir i framtiden. en stor med en graciösare natur kanske

• Snufserufs

Skaffade en stor brukshund då vi tävlar och jag vill ha en som håller för det som vi vill göra.
    Har även en liten hund.

• Snufserufs

Måste tillägga att innan vi skaffade våra stora hundar så hörde man ofta komentarer om den lilla från ägare till stora hundar.
    "Han har inte ätit än så din hund får akta sig" mm
    Dom menade inget illa men det blev liksom lite uttjatat när man hörde det så ofta!
    Brukade svara att "då blir det det sista din hund gör för då ska jag personligen se till att din hund blir avlivad".
    Det var tydligen inte lika kul.
    Ser fördelar med både små hundar och stora hundar och kommer alltid att ha olika storlekar i vår flock.

• ChicaDora

Att tanter inte väljer en stor hund har väl kanske med storleken att göra.. stora hundar är kraftiga hundar.
    Många små raser har ju väldigt mkt energi och är väldigt envisa, så ingen är väl att föredra som ren sällskapshund, men små hundar är lättare att hantera fysikt sett.

Träffade en tjej med en liten hund i ett naturområde och hon sa att hon aldrig träffat på någon annan liten hund där, som att ägarna inte förstod att en liten hund också vill springa av sig och nosa överallt.

Vi har en schäfer/dobermann/rottweiler eftersom vi vill ha en stabil, stor vakthund som även ser väldigt bra ut. Jag är ingen liten-hundmänniska.

• BimBim o Knorrans Mamma
    erica78 skrev 2007-01-21 16:40:37 följande:
    mellan är bäst! mellanraser orkar gå långa promenader,man kan ha dom med i skidspår, jogga och cykla med. samtidigt så är dom lätta och ta med. händer det nåt så orkar man bära dom en bit (min väger 6kg). och så känns det som en hund och ingen acessoar. gillar både stora och småhundar, men lagomt är bäst :)
    Hihi. Kallar du 6 kg mellanstor???
    35 kg väger min ena. han kallar jag mellanstor. Vår andra är 6 mån och väger 41,5. Kommer sluta på 70. han kallar jag stor.
    Vad kallar du mina då?
    Enorma? *ler*
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
  • babyblomma

Dom vaktar bättre och är lite mer agressiva

SE bild i mitt galleri, hunden attackerar min son

BRA BRA

Jag hade/har Fulla poäng i alla betyg
  • MissLinda

jag har en liten blandis... och nu en amstaffvalp som blir ganska stor.
    den lilla köpte jag när jag precis flyttat hemifrån, ville ha en liten hund då jag bodde i liten lägenhet, det var lättare så, tyckte jag...
    nu bor vi i hus och bestämde oss för att skaffa en ganska stor hund som orkarmycket... gillar att vara ute och gå längre sträckor, sen lite med för vakt tänkte jag.. lite tryggare med en större hund inbrott eller ngt, eller på kvällarna när man e ute och går... täntke efter valpkurserna kanske hitta på ngt annat med, så man får jobba med hunden.. den lilla e mer en soffpotatis som gillar att jaga bollar. hahaa =)

• tintilar

Ska jag ha en liten hund kan jag lika gärna ha en katt. Närå, men en hund för mig är ingen hund om den inte är normalstor. Belgare är ultimata. Inte alls sällskapshundar dock.

Därför skulle jag aldrig skaffa en hund, istället skaffar jag katt efter som att jag vet att den hund jag vill ha kräver mer än vad jag kan ge just nu. Sen hade min sambo redan en hund (BC korsning) och det var ju inte negativt. Som tur var så är den här hunden mentalt passande som sällskapshund trots att det är BC och schäfer i honom.

Jag tycker att man ska skaffa sig en hund som tilltalar en. Men självklart kommer också då ansvaret, som med vilken hund som helst. Jag tror inte att hundens storlek avgör hurvida den passar som sällskapshund eller inte. Golden är ju en mycket rekomenderad sällskapshund om en dock ganska stor. Det är individen som avgör och det kan vara olika oavsätt om hunden är stor eller liten.

• Dramaonline

Eeehhh, min mamma är nog att definiera som en "liten tant" (hoppas hon inte läser detta) och hon har en Leonberger...

Nä, men det är väl bara en fråga om vilka rasegenskaper man är ute efter.

Många stora hundar behöver mer motion, men det är inte säkert heller, en del av dem är byggda för snabbhet och inte uthållighet tex.

Min bild av små hundar har nog tyvärr blivit lite fördärvad av hundägare som låtit sina hundar bli understimulerade rent intellektuellt, eller förvirrade över sin ställning i familjen.
    En hel del av de små raserna behöver också "arbeta".

• BimBim o Knorrans Mamma
    ixxia skrev 2007-01-21 15:48:44 följande:
    ALJO: du skriver ju själv vad "jävla ettrig hon är mot den stora" " hon biter han tills han blöder" precis så som ja tycker dom flesta småhundar är....med då är det tydligen lite gulligt å tufft om snå hundar beter sej så mot större,,, men jäklar om våra "stora" farliga "kamp" hundar skulle bete sej så mot dom mindre,, skulle vi bli anmälda för avlivning på dom direkt!
    Håller med helt!!!
    Är som en vi vet med en Shi-tzu.
    När vi är o hälsar på med vår ena hund så hugger han hej vilt efter honom o morrar o håller på.
    Men det är visst bara mig det irriterar. Typ. Han e ju så liten, han e ju häftig lille vovven osv. mmm. Undra vad hans morsa skulle säga om jag tog med vår andra hund. För hade han gjort så mot den o huggt honom så hade han legat som en blodig trasa på golvet. Antagligen INTE så kul längre....
    Men folk verkar som sagt tro att det är helt ok att småhundar morrar, hugger, gör utfall, mm. Samt att det är helt ok o gå med dem i långt koppel. helst rullkoppel så de VERKLIGEN kan gå runt benen på en så man typ snubblar o springa fram o skälla på våra större hundar.
    Funderar på o ge våra hundar fri koppellängd oxå nästa gång vi möter ett stolpskott med skällande småhundar. Säga varsågod o ta busen till våra.. Undra om det hade varit lika skoj då--.. MORR!
    (¯`°?.¸ ♥ Bebis i magen Vecka 30 ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Varför stor hund?