• JeckaH

Varför stor hund?

Jag märker att folk ofta frågar oss som har skaffat en hund av mindre ras varför vi vill ha en liten hund. Svaret är ganska enkelt tycker jag, för jag vill ha en sällskapshund. En hund som är till för sällskap hemma och på promenader.

Då måste jag ju bara ställa frågan: Varför har ni skaffat en stor hund ni som har valt det?(Tex schäfer, pitbull, dobermann,rottis osv). Är dessa till för bruk eller sällskap? Och är det nödvändigt med en stor hund när den ska användas som enbart sällskap? Man ser ju sällan gamla tanter med en rottis i andra änden av kopplet tex.

Vill inte vara provocerande på något sätt, jag är bara intresserad av varför det är så självklart för många att välja stor hund istället för liten?

• Svar på tråden Varför stor hund?
  • VVVeni

för små hundar är inte lika svåra å missa när man sätter sig i soffan =)

eller att tappa bort i en tvätthög? =)

• VVVeni

för STORA HUNDAR, skall de jue stå..

• sussitaylor

Måste bara få lägga mig i det här med små hundar och bjäbbighet. Jag har 2 st små hundar, blandningar mellan york och havanes, och dom är allt annat än bjäbbiga. Visst, de vaktar tomten när de är ute, men då skäller dom. Har många stora hundar runt omkring och de är minst lika skälliga om inte värre än mina hundar. Har haft schäfer förut och sa alltid att jag aldrig skulle kunna tänka mig att ha en liten hund, för det var ju ingen hund utan en katt. Men gud så fel jag hade, mina små vovvar är ju minst lika mycket hund som min schäfer var. Sen så har jag aldrig lärt dom ofoget att dom ska lyftas upp när det kommer stora hundar. En av deras lekkompisar är en stor riesen schnauser,hur nu det stavas, och de är inte ett dugg rädda för henne. Snarare tvärt om, att hon är lite rädd för min minsta 7-kilos kille. Så med egen erfarenhet så vet jag, små hundar är också hundar, allt beror på hur man som ägare behandlar dom.

• Cattla

Har stora hundar av flera anledningar. Men en av anledningarna är jag har den uppfattningen att hundar ska vara av viss storlek och robusthet för att falla under begreppet "hund". Är de för små och klena kan man lika gärna ha marsvin...
    Men alla gör ju som de vill, ingen ska väl behöva försvara sitt hundval inför någon annan

• Xzibit

Jag skaffade en stor hund, delvis för att jag aldrig träffat en liten hund som jag gillat, till utseende eller temperament. Jag tycker dessutom det är skönt att jag inte behöver vara rädd att gå ut på kvällen om jag har Viggo med mig eftersom han är så respektingivande.

• JeckaH

Många tycks inte gilla små hundar och uttrycker sig på ett inte allt för diplomatiskt sätt. Tråkigt med den tonen mot små hundar, då större hundar inte verkar bli så illa omtyckta. Tycker själv om både små och stora hundar, men har valt att äga en liten hund själv. Skulle aldrig någonsin skriva något vasst och elakt om någon annans hundras i ett forum där man vet där finns ägare av den hundrasen. Skärpning!

• 3 barnsmamman

Det är väl en smaksak som med allt annat.
    Jag älskar stora hundar, har alltid gjort. Varför vet jag inte. Det känns lite mer "rejält".

Men å andra sidan så gillar jag småhundar också. Kikar rätt mycket på en mer "behändig" liten ras, som man kan lyfta upp, som inte tar lika stor plats som dom andra chabraken jag är så överförtjust i gör.
    Men jag glider ändå alltid över på dom stora raserna efter en stund i alla fall.
    Jag är såld på stora raser.

• JeckaH

Och sen, inga fler OT inlägg nu! Denna tråden handlar om STORA hundar!

• Peppa

Tycker inte det är storleken som ska avgöra, utan vad man kan erbjuda hunden.
    SÅg att exemplet rottis hade nämnts tidigare. Tja rottisen är väl en mellanstor hund MEN det är en bruksras och ska man skaffa en bruksras så ska men arbeta med den inom brukset.
    Sedan finns det andra stora hundar som är "mer" sällskapshundar Irl. varghund, GD, Njuffe, Berner Sennen, hjorthund, borzoi, geryhound (utställningslinjerna).
    Så frågan är väl inte enbart, varför man vaälde en liten, mellan eller stor hund.. utan vilken TYP av hund man väljer beroende på vilket typ av liv man kan erbjuda hunden.

• ALJO

När jag talar stora hundar pratar jag om riktigt stora som jag föredrar, för det första så är dom lugnare, och för det andra är dom mer avlade som sällskap eller gårdshundar. Dom har inget stort motionskrav, det bästa är om dom får känna efter själva vad dom behöver, dom är lugna och trygga i sig själva och behöver inte hävda sig, och dom är maffiga och snygga. Som sagt, nu talar jag om jättehundar, GD, Leonberger, blodhund och sådana. Inte mellanstora som retriver och schäfer som har mycket större krav när det gäller motion tex.
    Jag skaffade min första hund i marsvinsstorlek i våras, hon är jättego, och herregud så lättvindigt att bara ta henne under armen om det är något, men faktum är att katten är större än henne, och jävlar vad ettrig hon är mot den stora, hon biter honom tills han blöder och han säger inte ifrån. Och hon är ÄNDÅ ganska lugn om man jämför med en terrier eller något, men somsagt lättvindig, får plats i en kattbur i bilen.

Svar på tråden Varför stor hund?