Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Nu har jag varit och köpt 6 stycken saltströare som jag ska ha mitt glitter i! Hoppas att hålen inte är för stora bara... Och så fick jag tag i andra nyanser av glitter-glue pennor! Glitter glitter, det är så kul! Tykcer det är himla fint med "distressade" sake också, men glitter är skojigare att göra tycker jag!

• malin ulrika

Cia:
    planerar också födelsedag! Min yngste fyller 2 den 16e men vi ska ha kalas för hela släkten den 10e...

• malin ulrika

Skumpis,
    nån skrev om det ett par sidor tillbaka (eller mer än så förmodligen) att man måste ha "rätt" OH papper till rätt skrivare.
    Annars blir det så där att det aldrig torkar.
    Men man kan dra nytta av det också, om man spegelvänder texten först (funkar bäst på inte alltför liten text), så kan man använda det som "hemgjord gnuggis" typ, och transferera texten till pappret.

• malin ulrika

Sol30,
    jättesöt!
    Tycker du ska leta efter en liten "prins krona" på nätet och kopiera den och skriva ut och klistra dit, i den hörnan, mellan fotot och texten! Eller tillverka en egen av gult papper!

• malin ulrika

Tjej83,
    jag skriver ut allt själv. Tycker det är så kul att kunna använda vilket format som helst, förstora och förminska etc etc. Jag ahr en EPSON Stylus Photo R300, lite gammal, men den är JÄTTEBRA, tycker fotona blir finare än om jag lämnar in dem!  Och det är inte nån "dyr" skrivare, den kostade under 1000-lappen här.

Så fundera på att hålla tillbaka på scrap-köpandet lite och spara ihop till enbra skrivare! Det beror också på vilket papper man har, vilken "driver" etc, så även med samma skrivare kan det ta lite experimenterande innan man får det "rätt". Säkrast är att prova i affären innan man köper, om det går...

Venezuela,
    jättefin LO!
    Lycka till med kursen!

• malin ulrika

Seedorfs,
    jag använder  EPSONS glansiga fotopapper, eller ett "billighets" märke som heter "Kirkland", finns nog bara här... Det blir lika bra som EPSON.
    KODAK däremot blir oerhört jättedåligt i EPSON-skrivaren.
    Så finns det diverse "knep" också, om man har photoshop t.ex. så är det alltid bra med lite "sharpening" filter (unsharpmask) innan man skriver ut. Med en särskild inställning (kommer inte ihåg nu) så blir bilderna inte skarpare utan det ger snarare mera "stuns" i färgen liksom. Så det brukar jag ofta göra innan jag skriver ut.

• malin ulrika

Seedorfs,
    det beror också på vad man har för "driver", är inte så bra på det där, men maken fixade det till mej, om man går till Epsons hemsida så kan man ladda ner "drivers" till printern, och man kan i vissa fall förbättra utskrifterna bara genom själva programvaran som liksom används för att köra printern, utan att byta nån hårdvara.
    Vet att vi fick större "upplösning" på det sättet.
    Och så ska man skriva ut med upplösning minst 300 dpi. Skriver man ut med mindre dpi, så blir de lätt "dassiga" även om det ser bra ut på skärmen...
    I photoshop kan man också förstora, om man gör det ska man göra det i steg om 10 %, dvs man skriver att  nya storleken är 110 %. Sen gör man det flera gånger tills det är önskad storlek. (Jag har gjort en "ction" i photoshop, så jag bara trycker på en knapp...) Det blir bättre än att gå "direkt" till den storlek man vill ha. Oftast kan man köra 110 % 4-5 gånger och bilden är fortfarande skaplig. På det viset kan man kroppa bara en bit av ett foto, men förstora upp det till bra storlek ändå, och använda det!

• malin ulrika

Nu har jag varit på dollaraffären och handlat glitter, fejk-juveler och knappar, stora påsar för en dollar styck!

Hinner väl inte göra nått på ett tag eftersom födelsedagskalas ska prepareras, men oj vad det kliar i fingrarna!

Ni som har haft sådana där strass-pärlor eller stenar på era Los, var får ni tag på det?

Man kan ju köpa "färdiga ord" i strass, men de är ju svindyra!!

• malin ulrika

Tjej 83,
    ja det finns typ ord som "Love" etc som liksom är "gjorda" av små strass stenar... Vet inte riktigt hur man "transfererar" dem sedan...
    De du hade köpt var fina!

• malin ulrika

NÖ:
    lettersize är det amerikanska standarden på pappers storlek, so m A4, fast lite bredare och kortare.
    CS är cardstock, de där lite tjockare otast enfärgade pappren som man kan använda som t.ex. fotomats.

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket