Inlägg från: malin ulrika |Visa alla inlägg
  • malin ulrika

Förr oss som är fast i Scrapträsket

MAMMSY skrev 2007-03-16 23:17:10 följande:
    Vi kanske har startat en NY TREND
    Fniss,
    ja jag har en del papper som är så snygga att jag inte gärna vill sätta nånting på dem, man kan väl sätta dem i albumet som de är!
  • malin ulrika

Hej på er alla!
    Behöver lite tips: ska skrappa ett album till en kompis födelsedag, vi är kollegor på jobbet också. Har ni några allmänna tips om "teman" man kan göra, förutom sidor som är om saker man upplevt så att säga?
    Ett exempel är: jag tänkte göra en sida "från a till ö" med en massa adjektiv från a till ö alltså som beskriver henne.
    En annan grej var en sida med gamla kollegor...
    Har ni andra tips?
    Tack på förhand!

• malin ulrika

Blue Vapor,
    oj det hade jag helt glömt bort!
    Det blir en överraskning när de än kommer!

• malin ulrika

Hej på er!
    Tack för tipsen på sidor jag kan göra till min kompis, håller som sagt på med ett album till en kompis födelsedag...
    Kan inte lägga ut nått här ifall hon går och kollar, men jag har skrappat i 8 x 8 för ovanlighetens skull, och vad ROLIGT det var! Man blir liksom klar mycket fortare! Har gjort nästan 20 sidor! Och man kan tjoffa på med "mycket" dekos utan att göra av med halva sitt lager, om man vill det! Jag tror jag kommer få svårt att "gå tillbaka" till 12 x 12 efter det här!

• malin ulrika

Hej alla,
    har varit frånvarande här, mycket på jobbet, plus svärfar fick en stroke i onsdags. Så nu kanske de inte kan ta hand om barnen längre, utan jag måste jaga dagis...
    Har scrappat lite, men har inte hunnit lägga upp.

I alla fall, fick en ide som ajg ville dela med mej av: Jag har länge velat ha en sån där "gratulations-korts-organiserare" eller vad det kans tänkas heta på svenska.
    Som en bok med en ficka i för varje månad där man kan stoppa i gratulations kort och andra kort och spara dem för kommade bemärkelsedagar. Typ man gör eller köper ett kort som är perfekt till den-och-den, så sätter man den i februariäs ficka t.ex. så hittar man den sen när det är dags! I alla fall, de jag har sett har jag inte gillat, och de jag gillar kan man bara köpa i USA.
    Så jag tänkte, det är ju en perfekt sak att scrappa! När man ahr tid alltså...
    I alla fall, en bra ide tyckte jag!
    ha det bra alla, försöker lägga upp lite LOs senare... 

• malin ulrika
    Hur många scrapalbum har du gjort/håller på att göra?
    Jag scrappar liksom bara ungefär som man sätter foton i album, vart efter, har inga särskilda tema. Försöker dock sortera in dem lite vartefter i olika album, typ en "bok om mej", ett bebis album var till pojkarna och sedan "allmänna" album. Har ca 10 album tror jag...

Planerar du sitt scrappande?
    Så fort jag kommer på en ide, det kan vara ett typsnitt, nått som sonen sagt, nått som jag kommer ihåg om min barndom, en snygg layout (typ "svart vitt med sånt-och-sånt") så skriver jag ner det på en lista. Jag gör inte alltid enligt listan, men då har jag det där så jag inte glömmer bort. Sen scrappar jag mest "nutid" nuförtiden, det är kul att göra om sånt som ngarna just sagt. Victor sade t.ex. "I love you a hundred brazilians!" (han trodde det var typ ett stort tal...) så det blev naturligtvis genast en LO...

Brukar du anteckna på baksidan av dina LO´s?
    Tanken har slagit mej, men nej jag orkar inte...

Har du en scrapbudget?
    Nej... Köper inte så ofta men när jag gör det går det sällan på under tusenlappen.

Hur förvarar du spillpapper?
    Har alla pappaer i plastboxar, i en hylla liksom. Spillbitar har en egen box.

Hur förvarar du stickers och rubons?
    I en pärm, samt i en påse. Har för mycket sånt. Köper gärna, men använder sällan... Föredrar egentligen "hemgjorda" dekos, samt blommor.

Hur förvarar du dina dekos?
    I bokhyllan. Så ser man bra. För små saker har jag ett kryddställ med 16 burkar i glas.
  • malin ulrika

Örnen76,
    ja visst var det!

En anna kul grej som jag scrappade var följande baksätes konversation mellan Victor, 5 och Vincent, 2:
    (Bakgrundsinfo: Vincents "nalle" är  en råtta som heter "Råttan". Han uttalar det "Atta"...)

Victor:Säj mamma!
    Vincent: Mamma!
    Victor: Säj pappa!
    Vincent: Pappa!
    ...
    Victor: Säj truck!
    Vincent: Twwwuck!
    Victor: Säj Victor!
    Vincent: Atta!
    Victor: No säj Victor!
    Vincent: ATTA!
    Victor (irriterad nu): Mamma, he calls me "Råttan"!

Fniss fniss! "Victor" var för svårt att säga så det närmaste han kom var "Atta" vilket också är hur han uttalar "Råttan"...

• malin ulrika

Tjej 83, fniss, ja scrap-inspiration får man mycket av med mina barn!

Det är roligt att skriva ner sånt där, därför tycker jag det är så kul att scrappa "nutid". Äldre bilder är också roligt, men man kommer ju inte ihåg lika mycket. Så det är kul när man kan skrappa saker som typ hände igår, fast man har ju gudbevars inte precis så mycket tid som man skulle önska (dagens underdrift...)

• malin ulrika

Hej alla,
    nu har jag lagt upp mina nya alster! 12 stycken, hela första sidan i galleriet är nytt...

Och så måste jag få visa upp min anteckningsbok som jag förskönade, jag har en bok med alla mina "listor" i, istället för att ha lösa lappar med listor, ja jag är "listoman..." Och då kan man dessutom återanvända vissa listor, typ "vad packa för semester" eller "förbereda för födelsedag" etc...  Inga jätteåthävor på den precis, men den blev i alla fall snyggare än den var innan...
    Älskar de nya "Bling blossoms" från bazzills... Här satte jag glitter glue i mitten på den.

list_bok.jpg

Annars är det fullt upp här med att leta dagis... Inte så kul. En dagis plats kan kosta 35 dollar per unge och dag. Det blir rent astronomiska summor... Trodde i min dumhet att man fick tillbaka det mesta av staten men det får man inte, bara lite grand... De statligt subventionerade dagisen är superfulla med gigantiska väntetider... Suck... Så nu blir det att leva snålt, inga mera tusenkronors-inköp av scrapsaker här inte, på ett bra tag...

• malin ulrika

Pylle, gud så söt minipunkaren var!

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket