• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • annika5064
    Asrta1 skrev 2007-02-16 11:45:00 följande:
    Jag har en Konic Minolta Z1, har fått den av min snälla pappa när dom köpte en ny Jag är jättenöjd med den...har precis fått instruktionsboken, var tjock som en bibel så den ska jag försöka läsa lite i så man lär sig lite mer så man kan utnyttja kameran mer.Någon som har ngt matnyttigt foto-tips? Vad man ska tänka på eller så? Har två underbara barn, två killar, födda mars -03 och juli -06!
    http://fototips.se/fototips.asp

Sammanfattat:

*ta MÄNGDER av bilder

*gå ner på barns höjd när du plåtar dem; är inte så kul att se dem uppifrån...

*tänk på ljuset; försök vrida dig så ljuset är bakom dig och lyser upp objektet

*gå NÄRA eller använd zoom; hur kul är det med himmel och hav och en liten prick som är själva objektet? Tänk på VAD det är du vill framhäva med ditt foto...

*placera inte objektet mitt i bilden, blir inte så spännande då, vrid kameran något så     objektet hamnar mer åt vänster eller höger. Och tänk på åt vilket håll objektet står/tittar;
    tittar han/hon åt höger, placera objektet åt vänster, annars ser det ut som om han/hon tittar ur bild.
  • malin ulrika

Ett tips för er med digitalkameror:
    Ofta kan man ställa in om man vill kunna ta MÅNGA bilder med inte SÅ hög upplösning, eller inte SÅ många bilder, men med HÖG upplösning.
    Se till att ni ställer in det så att det är HÖG upplösning! Då är bilderna tillräckligt bra kvalitet att man kan "kroppa" en liten bit och ändå få fram jättebra bilder som man kan förstora upp.
    OM man sedan skule råka vara nånstans och minneskortet börjar bli fullt, kan man i så fall ändra DÅ till lägre upplösning och därmed ta flera bilder på den "plats" som finns kvar, om ni förstår...

Min man har en Fuji S2 Pro, och hans bilder är så gigantiska (tror en bild tar flera Gig i ansppråk?) att han kan förstora upp en pytteliten del av ett foto, och det blir ändå bra.

(Fniss, typiskt att jag tar nästan ALLA familjebilder med min lila "snap-and-go" medans han knappt använder sin svindyra utrustning...) Jag har för övrigt en Fuji A330 och är rätt nöjd med den.

• Johanna 79

Oj, oj... Här har jag många sidor att läsa igenom idag. Fick hastigt lämna datorn igår kväll då min minsting kräkte, bläää!
    Men håll tummarna för mig, det har inte blivit något mera efter det. Så hoppas att han klarar sig!
    Sedan på morgonen fick jag beskedet att min morfar har somnat in Gråter Så blir inget vidare uppmuntrande dag idag! Men ska ialla fall se om ni skrivit något kul här.

• claudia79
    Johanna 79 skrev 2007-02-16 13:05:10 följande:
    Oj, oj... Här har jag många sidor att läsa igenom idag. Fick hastigt lämna datorn igår kväll då min minsting kräkte, bläää!Men håll tummarna för mig, det har inte blivit något mera efter det. Så hoppas att han klarar sig!Sedan på morgonen fick jag beskedet att min morfar har somnat in  Så blir inget vidare uppmuntrande dag idag! Men ska ialla fall se om ni skrivit något kul här.
    Oj då! vad tråkigt med din morfar!!
  • malin ulrika

Johanna 79,
    oj viken jobbig dag för dej.
    Hoppas lillen kryar på sej nu i alla fall.
    Ha det bra.

• Mizty
    Johanna 79 skrev 2007-02-16 13:05:10 följande:
    Oj, oj... Här har jag många sidor att läsa igenom idag. Fick hastigt lämna datorn igår kväll då min minsting kräkte, bläää!Men håll tummarna för mig, det har inte blivit något mera efter det. Så hoppas att han klarar sig!Sedan på morgonen fick jag beskedet att min morfar har somnat in  Så blir inget vidare uppmuntrande dag idag! Men ska ialla fall se om ni skrivit något kul här.
    Massor av kramar!!! Hoppas att han bara fick somna & inte har lidit... De är så hemskt när det händer, men förhoppningvis har ju personen fått ett långt & bra liv!

Hoppas att du mår bättre snart
    Caroline, stolt mamma till Phenom!
  • Johanna 79

Tack alla

Min morfar har inte behövt lida. Har legat på skukhuset en vecka. Min mamma som har vakat sa att han vaknade till och var glad och pratade bara stax innan han somnade in!

Är lite sugen på att göra en minnes Lo av honom. Är det någon som minns vem det var som gjorde en sådan härom veckan??

• sofiemalmö

har hittar massa kartonger med lock på jobb och tänkte göra dem fina, någon av er som scrappat en låda man kan få lite insperation från? Tänkte göra en låda för lera, en för bilar osv...och sätta fotot utanpå vad som finns inuti, så Jonathan vet var sakerna är...Pedagogisk eller vad...hahaha

• MiaB72
    Johanna 79: MamaKajsa gjorde en minnes LO förra veckan. Alltid tråkigt när någon i familjen försvinner, min farfar dog i höstas helt plötsligt utan förvarning, även om man är beredd när de börjar bli gamla.
Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket