• MAMMSY

Förr oss som är fast i Scrapträsket

Scrapbooking är att arrangera fotoalbum med flera papper och dekorationer. Och inte minst berätta saker! (Journaling)
    Kika gärna in i våra gallerier för att se exempel.

Vi svarar gärna på frågor i denna tråd, men kolla först in första inlägget i tråden där massor med info finns. Och även scrappiz.se

En liten varning innan du ger dig in på denna hobby: Det är BEROENDEFRAMKALLANDE

I det allra första inlägget i denna tråd kan du få lite information om scrapbooking samt en länklista till flera internetbutiker.

• Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket
  • Fnyz
    Cia o krabaten skrev 2007-02-17 09:10:37 följande:
    Cama. Hojta till om du vill ha världens bästa recept på kladdis
    hojthojt
  • Cia o krabaten

Ok då skriver jag här så får de som vill testa!

150g smält smör
    2 1/4dl mjöl
    3 ägg
    1krm salt
    1stk vaniljsocker
    4,5 dl socker
    6msk kakao (Socker och kakao kan med fördel göras om till 4dl socker, ca4 msk kakao och 3msk O'boy. Smaka på smeten så att den är lagom chokladstark )

Blanda alla ingredienser i en skål.
    Smöra och mjöla (Vetemjöl) en form med löstagbar botten.
    Grädda på 175° i 30-40min beroende på ugn.

Jag brukar testa efter 25min att vicka på formen. Ser man att det "böljar" under ytan är den fortfarande ganska lös.
    Jag tycker det är godast när man ser att det rör sig lite.
    Ser man inget har den ju stelnat redan...
    Eller också att ta den när den är jättelös och frysa den! Då blir det som kola konstistens i mitten
  • Peggy O

Jag har ett till.....Med äpplemos och kokos i....Blir jättegott.
    Vill ni ha det också?

• Emmixen

Ja, vi valde fel dag *morr* Men hon vi skulle åka med har bara sina barn hos sig varannan helg och då var det tvunget att bli denna helgen för att dom skulle kunna följa med, men i går spydde tjejen... Så dom kommer inte.

• Fnyz
    Emmixen skrev 2007-02-17 11:21:03 följande:
    Ja, vi valde fel dag *morr* Men hon vi skulle åka med har bara sina barn hos sig varannan helg och då var det tvunget att bli denna helgen för att dom skulle kunna följa med, men i går spydde tjejen... Så dom kommer inte. www.emmixen.se
    men va typiskt. men ni år nog underbart kul iaf
  • Camasunary

Cia: Självklart vill jag ha receptet på världens bästa kladdkaka!! Tack för din godhet! Vore skönt om jag äntligen fick äta den där goda, goda kakan så att suget försvinner!!
    6 msk kakao bådar gott- vill ju att det ska vara rejäl chokladsmak Räcka ut tungan

Peggy: Kan man nånsin få för många kladdkakerecept?? Du måste ju dela med dig av det goda!!

kanskesnart: Jag vet inte hur BV har tänkt att göra, men man kan ju måla med akrylfärg, vänta tills det torkat och sen stämpla över med en genomskinlig dyna, pulvra och sen embossa Men BV är ju expert så hon har säkert något annat fenomenalt trick!! FlörtGlad

• Jo79

Om det är flera som har goda kladdkakerecept så kan man ju göra en receptswapp! (säger jag som tycker det är aptråkigt att göra receptkort... )

Mamma till KaramEllen
  • Cia o krabaten

JO: Ja det finns ju ett gäng olika kladdis recept.
    Har även ett som går på 8min i mikron.... *FARLIGT! *

• Camasunary
    Camasunary skrev 2007-02-17 12:22:56 följande:
    stämpla över med en genomskinlig dyna, pulvra och sen embossa Men BV är ju expert så hon har säkert något annat fenomenalt trick!!
    Vad menade jag där egentligen?? Fundersam Jag menar sen grilla på med brödrost/värmepistol eller vad man nu har!

Att embossa måste ju vara hela proceduren! Alltså stämpla, pulvra OCH värma på!!

Och jag som trodde att jag bara var förvirrad på nätterna!! Förvånad
  • Tjej 83

har här man borta 1 dag o då har tråden hunnit bli "kladdkake tråd" haha.
    mumiga recept.
    men ni vet la att ni kan ta smeten o göra muffins av. smaskens ju

Svar på tråden Förr oss som är fast i Scrapträsket